از تست آنتی بادی برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

تست آنتی بادی

تست آنتی بادی آزمایشی است که سطح آن ها را در خون اندازه گیری می کند. آنتی بادی ها در واقع پروتئین هایی هستند که توسط گلبول های سفید خون در بدن ایجاد می شوند. در واقع آنتی بادی های بدن بعد از آلودگی، با واکسینه شدن در بدن ایجاد می شوند.

آنتی بادی های موجود باعث مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود و از ابتلای مجدد شما به بیماری جلوگیری می کنند. این محافظت در مورد هر بیماری و در هر فرد متفاوت است. در برخی مواقع هم پزشک برای بررسی ابتلای شما به عفونت در گذشته آنتی بادی های شما را مورد آزمایش قرار می دهد. از این تست برای موارد زیر نیز استفاده می کنند:

1- اختلالات خود ایمنی

2- بررسی این مسئله که آیا قبلا عفونت هایی ماند هپاتیت ویروسی داشته اید یا خیر؟

3- بررسی وضعیت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری های خاص

تست های آنتی بادی در منزل چگونه انجام می شود؟

با فراگیر شدن کرونا در سراسر جهان انجام نمونه گیری های خون و یکسری از آزمایشات دیگر مانند تست‌ آنتی‌ بادی‌ کرونا در منزل رواج پیدا کرد. این نوع تست یکی از انواع تست های ویروس شناسی کرونا است که در تمام رده های سنی انجام می شود.

در این روش، سطح آنتی بادی هایی که در نمونه خون فرد وجود دارد اندازه گیری می کنند. تست‌ آنتی‌ بادی‌ در منزل از طریق سامانه های مختلف خدمات پزشکی مانند سایت آنی آزما انجام می شود. تست آنتی بادی یا سرولوژی، مشخص می کند که آیا شما قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اید یا خیر؟.

بدن هر فردی پس از ابتلا و درمان و حتی پس از واکسیناسیون، پروتئینی تولید می کند و باعث بالا رفتن سیستم دفاعی بدن شده و باعث می شود تا بعد ها اگر به کرونا مبتلا شدید سطح ایمنی بدن شما همچنان بالا باشد تا عفونت ها دفع شوند.

انجام تست در منزل
انجام تست در منزل

نتایج مثبت و منفی تست آنتی بادی به چه معناست؟

نتیجه تست آنتی بادی مثبت به این معناست که شما ممکن است آنتی بادی ناشی از عفونت داشته باشید.

حتی اگر عفونت ها بدون علائم باشند باز هم آزمایش شما مثبت خواهد بود به خصوص در مورد ابتلا به کووید19 که بسیاری از افراد هنگام ابتلا علائمی برای تشخیص نداشتند.

آنتی بادی در بدن 2 تا 3 هفته بعد از عفونت تولید می شود و احتمال منفی بودن تست‌ آنتی‌ بادی‌ کرونا وجود دارد. اگر اخیرا در معرض بیماری ویروسی قرار گرفته باشید به عنوان ناقل هنوز هم می توانید باعث سرایت بیماری بشوید. آزمایشات ویروسی جدا از آزمایشات تست آنتی بادی است؛ که در آن نمونه های سیستم تنفسی شناسایی می شود.

آزمایش مولکولی و تست ویروس شناسی
آزمایش مولکولی و تست ویروس شناسی

انواع تست آنتی بادی

آنتی‌ بادی‌ ها قسمت ثابتی دارند که با توجه به ناحیه ثابت‌ شان به پنج دسته تقسیم می ‌شوند و هر کدام با تست آنتی بادی مخصوصی قابل تشخیص هستند. هر دسته بندی با یک حرف متصل به مخفف کلمه ایمونوگلوبولین (Ig) مشخص می‌ شود که در ادامه به صورت مختصر به آن اشاره می کنیم:

  • IgA:

در دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، بزاق، اشک و شیر مادر یافت می‌ شود. این آنتی بادی گوارش نوزادان را در برابر عفونت ها حفظ می کند.

  • IgG:

رایج ترین آنتی بادی در بدن است که در خون و سایر مایعات بدن وجود دارد و در برابر عفونت‌ های باکتریایی و ویروسی از بدن محافظت می‌کند و تنها آنتی بادی است که می ‌تواند از جفت عبور کند و وارد بدن نوزاد شود.

  • IgM:

این آنتی ‌بادی به طور عمده در خون و مایع لنفاوی یافت می‌ شود اولین آنتی ‌بادی است که بدن هنگام مبارزه با عفونت می‌ سازد.

  • IgE:

به مقدار کمی در خون وجود دارد. این آنتی‌ بادی در پاسخ به آلرژیها و انگل ها ترشح می‌ شود. هنگامی که بدن نسبت به ماده حساسیت زا بیش از حد واکنش نشان می ‌دهد یا در حال مبارزه با عفونت ناشی از انگل باشد، مقدار این آنتی‌بادی در خون زیاد می‌گردد.

  • IgD:

تعداد این آنتی بادی در بدن کم بوده و به عنوان آنتی ژن گیرنده عمل می کند.

تست های تشخیص بیماری عفونی
تست های تشخیص بیماری عفونی

جمع بندی

به دلیل مشغله کاری، هوای آلوده کلان شهرها، کمبود وقت شما عزیزان برای انجام تمامی آزمایشات خود می توانید از سایت های خدمات پزشکی استفاده کنید. با مراجعه به سایت آنی آزما می توانید در ساعت و روز مشخصی از خدمات پزشکی در منزل بهره مند شوید.

 

خدمات مرتبط:

تست PCR و آنتی بادی (نمونه گیری از حلق، بینی و خون)

تست PCR نمونه گیری از حلق و بینی

مقالات مرتبط:

تست آنتی بادی و واکسن کووید-19

بررسی صفر تا صد تست آنتی بادی کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.