همه چیز درباره تست آنتی بادی کرونا

تست آنتی بادی کرونا

پس از آلوده شدن فرد به کووید-19، در مراحل اولیه بیماری، آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین (IgM) در بدن شخص تولید می شود. با گذشت زمان و بهبود بیماری، سطح آنتی بادی IgG در بدن افزایش و مقدار IgM کاهش می یابد. در طول تست آنتی بادی کرونا، آزمایش های IgG و IgM برای بررسی میزان آنتی بادی در بدن فرد انجام می شود.

تست آنتی بادی مناسب چه افرادی است؟

در بدن هر فردی سلول هایی به نام لنفوسیت ها وجود دارد که وظیفه دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری زا را بر عهده دارند. هنگامی که یک عامل بیماری زا به بدن حمله می کند، سیستم ایمنی بدن با کمک این سلول ها از بدن دفاع می کند. پروتئین هایی که توسط لنفوسیت ها تولید می شوند، آنتی بادی ها نامیده دارند.

نتایج آزمایش آنتی بادی کرونا به ویژه برای تشخیص عفونت های قبلی در افرادی که علائم کمی داشتند یا اصلاً علائم نداشتند، بسیار حائز اهمیت است. با کمک تست آنتی بادی کرونا می توان اطلاعاتی در مورد تعداد کل افراد مبتلا از جمله افرادی که هیچ علائمی از بیماری نداشتند به دست آورد، میزان جمعیت آلوده نشده و چگونگی پیشرفت بیماری در بین جمعیت را تخمین زد.

توجه: برای تشخیص عفونت با ویروس عامل ویروس کرونا، کووید-19، نباید از آزمایش آنتی بادی استفاده کرد، مگر در مواردی که آزمایش عفونت با این ویروس با تاخیر انجام شود. زیرا ممکن است 1 تا 3 هفته پس از عفونت تولید آنتی بادی در بدن طول بکشد.

نشانگرهای igG ،igM و C در تست کرونا
نشانگرهای igG ،igM و C در تست کرونا

 تست آنتی بادی کرونا برای تعیین موارد زیر استفاده می شود

  • نیاز به واکسن تقویت کننده
  • آیا واکسنی که دریافت کردید به سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری کرونا کمک می کند.

نتایج تست آنتی بادی نشان دهنده چیست؟

  • تست آنتی بادی مثبت

آزمایش آنتی بادی مثبت نشان می دهد که ممکن است آنتی بادی های ناشی از عفونت با ویروس عامل ویروس کرونا، داشته باشید. با این حال، ممکن است نتیجه مثبت به این معنی نیز باشد که شما آنتی بادی هایی دارید که در اثر عفونت با یک ویروس متفاوت از همان خانواده ویروس ها ( کروناویروس) ایجاد می‌شود.

داشتن آنتی بادی عامل ویروس کرونا، ممکن است در برابر عفونت مجدد با این ویروس محافظت کند. اما حتی اگر چنین باشد، مشخص نیست که آنتی‌بادی ها چقدر مصونیت ایجاد می‌کنند یا این محافظت از بدن چقدر طول می‌کشد.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات تست آنتی بادی کرونا شما ممکن است مثبت باشد حتی اگر هرگز علائم کرونا را نداشته باشید.

تست کرونا بوسیله کیت مخصوص
تست کرونا بوسیله کیت مخصوص
  • تست‌ آنتی‌ بادی‌ منفی

احتمال منفی بودن تست آنتی بادی بعد از 2-3 هفته طول زیاد است. زیرا تا آن زمان بدن شما پس از عفونت یا واکسیناسیون آنتی بادی تولید کرده است. همچنین تولید آنتی بادی برای برخی افراد بیشتر طول بکشد و برخی از افراد آلوده ممکن است هرگز آنتی بادی تولید نکنند. لازم به ذکر است که صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تست شما، نتایج تایید نمی کند که آیا شما قادر به انتشار ویروس کرونا، (کووید-19) هستید یا خیر.

همانطور که گفته شد انجام تست آنتی بادی کرونا اگرچه در شناسایی ویروس فعال در بدن موثر نیست، اما از نظر اپیدمیولوژی و درک اپیدمی ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق نیاز جهانی اخیرا کیت های تست آنتی بادی سریع کرونا نیز ساخته و تولید شده است. این کیت های نواری کرونا با خون یا سرم بدن کار می کنند و دارای درجه بندی هستند. اگر فقط نشانگر C در طول آزمایش ظاهر شود، نتیجه آزمایش منفی است. و به همین ترتیب، اگر نشانگرهای igG یا igM ظاهر شوند، به این معنی است که نتیجه تست آنتی بادی کرونا مثبت می باشد.

نشانگر سطح C در کیت تست کرونا
نشانگر سطح C در کیت تست کرونا

سخن پایانی

اطلاعات ما در مورد ویروس کرونا همچنان در حال به روز رسانی و آپدیت شدن هست و حتما در آینده اطلاعات جدیدی در مورد بیماری کووید-19 به دست می آید. اما آنچه تاکنون در مورد این ویروس می دانیم این است که هنوز هیچ درمان قطعی برای کووید-19 وجود ندارد و نباید این بیماری را نادیده یا دست کم گرفت. بیماری کووید همچنان قربانیان خود را می گیرد، اما متاسفانه این روزها کمتر جدی گرفته می شود.

باید به یاد داشته باشیم که با وجود پیشرفت اطلاعات مربوط به کووید-19 و به دست آوردن اطلاعاتی مانند طرح ژنتیکی ویروس جدید کرونا و همچنین آزمایش سرولوژیک کرونا، تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و مراقبت از خود و خودمان می باشد. رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، شامل شستن مرتب دست ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

 

خدمات مرتبط:

تست آنتی بادی واکسن کرونا (نمونه گیری از خون)

تست PCR و آنتی بادی (نمونه گیری از حلق، بینی و خون)

مقالات مرتبط:

از تست آنتی بادی برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

اطلاعات جامع درباره تست آنتی بادی کرونا در کودکان و نحوه انجام آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.