با تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv آشنا شوید

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv

یکی از آزمایشاتی که بانوان باید به صورت دوره ای انجام دهند، تست پاپ اسمیر است. در این آزمایش عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی یا همان ویروس hpv مورد بررسی قرار می گیرد. تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv و تشخیص به موقع این ویروس از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از آنی آزما قصد داریم تفسیر این آزمایش را به شما آموزش دهیم.

تست پاپ اسمیر چیست؟

با انجام یکی از معاینات لگنی با نام تست پاپ اسمیر می توان از عفونت پاپیلومای انسانی که یکی از شایع ترین عفونت های ناشی از رابطه جنسی است، مطلع شد. اگر این عفونت به سرعت تشخیص و درمان نشود، زمینه را برای ابتلا به سرطان دهانه رحم فراهم می کند. به همین دلیل اکثر پزشکان متخصص زنان برای بانوان بالای ۳۰ سال، این تست را به  صورت دوره ای تجویز می کنند. البته بسیاری بر این باور هستند که بهترین زمان برای شروع آزمایشات دوره ای پاپ اسمیر، 21 سال است. همچنین بانوان بالای 65 سال اگر آخرین تست آن ها منفی باشد دیگر نیازی به تکرار آزمایش ندارند.

بیشتر بخوانید: انجام تست پاپ اسمیر در منزل و در سریع ترین زمان ممکن

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟

با وجود اینکه تست پاپ اسمیر به بانوان ۲۰ تا ۶۰ ساله توصیه می شود اما انجام این آزمایش برای افرادی که در ادامه به شما معرفی می کنیم بسیار ضروری است:

  • افراد مبتلا به HIV
  • بیماران مبتلا به سرطان رحم
  • افرادی که شیمی درمانی انجام می دهند
  • کسانی که پیوند عضو انجام داده اند
  • کسانی که سیگار مصرف می کنند

این افراد پس از انجام تست باید برای تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

نمونه برداری در پاپ اسمیر
نمونه برداری در پاپ اسمیر

تقسیم بندی انواع عفونت hpv

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان عفونت hpv دارای ۱۰۰ گونه متنوع در جهان است که بیش از ۴۰ نوع از آن ها به راحتی می توانند غشای محیطی خود را به گونه ای آلوده کنند که خطر بروز سرطان دهانه رحم افزایش پیدا کند.

به همین دلیل ضروری است که این ویروس را به سرعت تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید. این عفونت به طور کلی به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم می شود که در ادامه هر یک را به طور مختصر به شما توضیح می دهیم.

Hpv کم خطر

در صورتی که به عفونت hpv کم خطر مبتلا شده باشید ممکن است زگیل های تناسلی در بدن شما ایجاد شوند. این عفونت همچنین باعث بروز سلول های خوش خیم سرطان رحم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره تست ‏hpv‏ زنان بدانید

Hpv پرخطر

با ابتلا به ویروس hpv پرخطر ممکن است زمینه برای بروز سرطان رحم به صورت جدی تر فراهم شود. این عفونت ها ۹۹ درصد احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند.

این عفونت کاملاً مسری بوده و می تواند به شریک جنسی شما نیز منتقل شود. به همین دلیل باید در صورت ابتلا، هر دو نفر تحت درمان قرار بگیرند. اولین قدم برای تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv تعیین نوع عفونت است.

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv
تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv

آزمایش پاپ اسمیر و تست ابتلا به عفونت hpv با استفاده از نمونه ای که از دهانه رحم برداشته می شود، انجام خواهد شد. برای هر یک از این دو نوع آزمایش نتایج مختلفی به شما ارائه می شود. معمولاً در نتیجه تست hpv عبارت مثبت یا منفی و در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر عبارت نرمال، مشکوک و غیر طبیعی مشاهده می شود. هر یک از این عناوین با توضیحاتی همراه هستند که در ادامه شماره را با آن آشنا می کنیم.

طبیعی یا نرمال (Normal)

اگر در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما سلول غیر طبیعی مشاهده نشده باشد، عبارت طبیعی و نرمال در جواب آن نمایش داده می شود. اگر جواب تست hpv شما منفی باشد تا ۵ سال دیگر نیاز به تکرار این آزمایشات ندارید. اما در صورت مثبت بودن و ابتلای شما به ویروس پاپیلومای انسانی، باید تست پاپ اسمیر را نیز سه سال بعد مجدداً انجام دهید.

مبهم یا مشکوک (Inconclusive)

همه سلول هایی که در دهانه رحم مشاهده می شوند، مربوط به ویروس hpv نیستند. اما ممکن است ناشی از بارداری، عفونت جنسی یا یائسگی باشند. به همین دلیل در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv ممکن است عبارت مبهم یا مشکوک درج شود.

بیشتر بخوانید: پاپ اسمیر چیست و انجام آن چه بیماری را مشخص می کند؟

غیر طبیعی (Abnormal)

اگر در جواب آزمایش پاپ اسمیر شما عبارت غیر طبیعی نوشته شده است، نگران نباشید این تنها نشان دهنده آن است که سلول هایی با ساختار غیر نرمال در دهانه رحم وجود دارد. پزشک متخصص با انجام آزمایشات دیگر باید ماهیت این سلول ها را تشخیص دهد.

همان طور که به آن اشاره شد تست عفونت ویروسی نیز دارای دو جواب مثبت و منفی است که با عبارت positive و negative در برگه آزمایش نشان داده می شود. اگر جواب منفی باشد تا 5 سال دیگر نیازی به تکرار تست ندارید.

انجام پاپ اسمیر در منزل
انجام پاپ اسمیر در منزل

آشنایی با عبارات تخصصی در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر خود را در دست دارید و با عباراتی تخصصی روبرو شده اید مطالعه این قسمت را از دست ندهید. برخی از عبارات پزشکی که ممکن است در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv با آن روبرو شوید، عبارت است از:

  • ASC-US تغییرات غیر طبیعی در سلول های سنگفرشی که باید احتمال سرطان بررسی شود.
  • Atypical glandular cells سلول های ترشحی غیر معمول که ترشحات غیر نرمال دارند.
  • Squamous intraepithelial lesion ضایعات درون بافتی از نوع پوششی سنگفرشی که به احتمال زیاد ناشی از سرطان هستند.
  • Squamous cell carcinoma سلول ها غیرعادی که باید توسط پاتولوژیست بررسی شوند.
  • Adenocarcinoma که نشان دهنده انتشار سرطان در بدن است.

جمع بندی

همان طور که در تمام این مقاله به آن اشاره کردیم انجام آزمایش پاپ اسمیر و تست hpv برای تمام بانوان ضروری است. شما می توانید برای تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. زیرا اگر سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم شما مشاهده شده باشد باید با انجام آزمایشات و نمونه برداری های دیگر، ماهیت آن مورد سنجش قرار گیرد. ما در آزمایشگاه آنی آزما می توانیم این آزمایش را در منزل به صورت کاملاً بهداشتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.