هر آنچه لازم است در مورد آزمایش خون بدانید

آزمایش خون

زمانی که شما علائم بیماری را به چشم مشاهده می کنید، باید بدانید که این بیماری از مدت ها قبل در بدن شما شروع شده ولی از ان بی خبر بوده اید. به همین دلیل است که متخصصین اکیدا توصیه می کنند هر فرد باید در طول سال حداقل دو بار آزمایش خون را انجام دهید. چکاپ های شش ماهه در واقع یک گزارش کلی از وضعیت سلامت بدن در اختیار پزشک قرار می دهد و در صورتی که احتمال بروز بیماری وجود داشته باشد، زنگ هشدار به صدا در می آید. آمار پزشکی نشان داده است که با تشخیص به موقع بسیاری از بیماری ها، از پیشرفت آن ها جلوگیری شده و بیمار در کوتاه ترین زمان سلامتی خود را به دست آورده است. در این مقاله شما می توانید چند نکته بسیار مهم که برای انجام آزمایش خون ضرورت دارد را مطالعه نماید تا از طرف شما، مشکلی در انجام آزمایش و نتیجه آن به وجود نیاید.

آزمایش خون یک روند مربوط به علوم آزمایشگاهی است که بر روی یک نمونه خونی گرفته شده از سیاه‌رگ، سرخ‌رگ و یا مویرگ انجام می‌شود. به چند آزمایش خون مرتبط به‌هم یک پانل می‌گویند. 

آزمایش خون اغلب در بهداشت و درمان برای تعیین وضعیت فیزیولوژیک و بیوشیمیایی، مانند بیماری، میزان مواد معدنی، اثر بخش بودن دارویی، و عملکرد اندام درونی بدن استفاده می‌شود. نمونه پانل‌های خون بالینی همیشه شامل یک پانل متابولیک پایه یا شمارش کامل خون هستند. آزمایش خون همچنین در آزمایش مواد مخدر برای تشخیص سوء مصرف مواد مخدر بکار می‌رود.

نکات قبل از انجام آزمایش خون

– با نوشیدن آب فراوان، بدن خود را سیراب نگه دارید.
– اگر پزشک مربوطه به شما توصیه‌هایی قبل از انجام آزمایش داشته، حتماً انجام دهید.
– لازم به ذکر است که خوردن داروهای زیر قبل از انجام آزمایش مجاز نمی‌باشد:
کورتیکواستروئید، استروژن و یا آندروژن، قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های ادرارآور، داروهای ضدافسردگی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین نیاسین.

نکات قبل از آزمایش خون

زمان استاندارد برای ناشتا بودن

زمان استاندارد برای ناشتا بودن 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش خون می‌باشد، بنابراین به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشید که آزمایشات خود را صبح زود انجام دهید، زیرا در این صورت فقط لازم است که از شب تا صبح چیزی نخورید

قبل از انجام آزمایش قندخون لازم است که 8 ساعت قبل از آن ناشتا باشید. این آزمایش معمولاً صبح‌ها انجام می‌شود، زیرا پس از یک دوره استراحت بدن (شب تا صبح) می‌توان آزمایش دقیق‌تری داشت.

ناشتا بودن به مدت 12 ساعت قبل از انجام آزمایش کلسترول خون و تری‌گلیسیرید ضروری است. موسسه قلب آمریکا در مورد اندازه‌گیری قندخون و کلسترول که امروزه توسط بعضی دستگاه‌ها در برخی مراکز خرید و یا فروشگاه‌ها به صورت فوری انجام می‌شود هشدار داده است، زیرا مدت زمان ناشتا بودن فرد در این موارد اصلاً رعایت نمی‌شود و در نتیجه جواب آزمایشات، اصلا دقیق نیست.

در صورت نیاز می توانید با کارشناسان ما در آنی آزما در ارتباط باشید و سئوالات خود را با ما مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.