آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد و چگونه انجام می شود؟

آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد

آزمایش cbc یکی از رایج ترین انواع آزمایش خون محسوب می شود که از آن به منظور تشخیص بسیاری از بیماری های خونی استفاده می کنند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد؟ تعداد بیماری ها و اختلالات خونی که توسط آزمایش cbc تشخیص داده می شوند، بسیار زیاد هستند. با این وجود، برخی از مهم ترین بیماری های قابل تشخیص توسط آزمایش cbc را در این مقاله معرفی خواهیم کرد.

چرا آزمایش cbc گرفته می شود؟

احتمالاً تاکنون برایتان پیش آمده است که پزشک آزمایش cbc تجویز کند. شاید از خود بپرسید که علت انجام آزمایش cbc چیست؟ این آزمایش به پزشک کمک می کند تا اطلاعات سودمندی در مورد وضعیت سلامتی شما به دست آورد. تمام اختلالات خونی و بسیاری از بیماری های خطرناک را می توان به کمک این آزمایش تشخیص داد. در نتیجه، انجام به موقع این آزمایش می تواند به روند بهبود بیماری کمک کند.

علاوه بر اختلالات و بیماری خونی، از آزمایش cbc به منظور بررسی سطح پلاکت خون نیز استفاده می شود. در بخش آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد، به این موضوع اشاره نشد. با این وجود، پلاکت خون نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن ایفا می کند. سطح نرمال پلاکت خون در بدن باید بین 150 تا 450 هزار عدد در هر میکرولیتر خون باشد. البته، رنج نرمال cbc برای کودکان متفاوت است (سطح پلاکت خون کودکان از افراد بالغ باید بیشتر باشد).

کاهش تعداد پلاکت های خون به تعداد کمتر از 50 هزار در هر میکرولیتر خون بسیار خطرناک خواهد بود. در چنین مواردی، باید به بیمار پلاکت تزریق شود.

اهمیت انجام آزمایش cbc
اهمیت انجام آزمایش cbc

آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد؟

آزمایش cbc از مهم ترین آزمایش های خون به شمار می رود که هر روزه در آزمایشگاه های سراسر کشور انجام می شود. در این بخش، برخی از مهم ترین اختلالات و بیماری های خونی که توسط این آزمایش نشان داده می شوند را معرفی خواهیم کرد.

سرطان خون یا لوسمی

اگرچه، آزمایش cbc بهترین روش تشخیص برای سرطان به شمار نمی رود اما لوسمی یا سرطان خون را می توان به کمک آن تشخیص داد. در بدن بیمار مبتلا به سرطان خون، تعداد گلبول های سفید خون بیش از حد نرمال می شود. هر ساله بسیاری از مردم سراسر جهان به دلیل ابتلا به این سرطان خطرناک جان خود را از دست می دهند. در نتیجه، تشخیص به موقع می تواند شانس رهایی از بیماری را افزایش دهد.

شاید از خود بپرسید: آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد و چگونه می توان از آن برای تشخیص لوسمی استفاده کرد. یکی از مواردی که در تفسیر آزمایش cbc مشخص می شوند، سطح گلبول های سفید خون است. اگر سطح گلبول های سفید خون از مقدار نرمال بسیار بالاتر باشد، پزشک به سرطان خون شک می کند. البته، باید به علائم سرطان خون در آزمایش cbc نیز توجه کرد.

بیماری کم خونی یا آنمی

برای پاسخ به سوال آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد، حتماً باید به بیماری کم خونی اشاره کرد. بیماری کم خونی یا آنمی از رایج ترین اختلالات خونی در میان مردم سراسر جهان به شمار می رود. این بیماری دارای انواع مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک و کم خونی سیدروبلاستیک اشاره کرد. در آزمایش cbc، لام خون محیطی مورد بررسی قرار می گیرد. به کمک آن می توان اکثر بیماری های کم خونی از جمله فقر آهن را تشخیص داد.

در افراد مبتلا به بیماری کم خونی از نوع فقر آهن، میزان هموگلوبین خون به میزان قابل توجهی کمتر از حد طبیعی می شود. در نتیجه، فرد مبتلا رنگ پریده و بی حال به نظر می رسد. علائم بیماری کم خونی با توجه به نوع آن تغییر می کند. به عنوان مثال، در فرد مبتلا به کم خونی مگالوبلاستیک، گلبول های خود به دلیل بزرگ تر از حالت طبیعی بودن نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند.

بیماری خطرناک تالاسمی

در پاسخ به این سوال که آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد، باید به تالاسمی اشاره کرد. تالاسمی از مهم ترین بیماری های خونی قابل تشخیص توسط آزمایش cbc به شمار می رود. بیماری تالاسمی خود به نوع مینور و ماژور تقسیم می شود. افراد مبتلا به تالاسمی مینور به نظر بیمار نمی رسند اما سطح اکسیژن بدن آن پایین است. این افراد در شرایط مختلف ازجمله ارتفاعات دچار نفس تنگی شدید می شوند.

در افراد مبتلا به تالاسمی ماژور، سطح هموگلوبین خون به شدت پایین می آید. به این افراد توصیه می شود تا تحت درمان دوره ای قرار بگیرند و در صورت لزوم، هموگلوبین تزریق کنند. عدم درمان و رسیدگی به تالاسمی نوع ماژور می تواند باعث مشکلات حاد تنفسی و حتی مرگ بیمار شود.

بیماری های قابل تشخیص توسط آزمایش cbc
بیماری های قابل تشخیص توسط آزمایش cbc

آیا آزمایش cbc تمام سرطان ها را نشان می دهد؟

به غیر از سرطان خون، اکثر سرطان ها را نمی توان به کمک آزمایش خون معمولی یا آزمایش CBC تشخیص داد. با این وجود، آزمایش های خونی خاص برای شناسایی نشانگرهای تومور در بدن به وجود آمده اند. منظور از این نشانگرها، مواد شیمیایی و پروتئین هایی هستند که در صورت وجود سرطان در مقادیر بالاتر از حد طبیعی در خون یافت می شوند.

به طور کلی، آزمایش cbc نمی تواند یک روش درست و دقیق برای شناسایی سرطان های خون به شمار رود. البته، همانطور که در بخش آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد گفته شد، سرطان خون استثنا است.

سرطان خون یا لوسمی
سرطان خون یا لوسمی

سخن پایانی

بیماری های بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که در بخش آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد معرفی نشدند. از مهم ترین آن ها می توان به غلظت خون، عفونت و التهاب، بیماری خودایمنی، سرطان مغز استخوان، کمبود آب بدن، بیماری سیکل سل، بیماری های کلیوی اشاره کرد. برای تشخیص قطعی حتماً به آزمایش های دیگری نیز نیاز خواهد بود.

به نظر شما آزمایش cbc چه بیماری هایی را نشان می دهد؟ لطفاً نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

خدمات مرتبط:

چکاپ پایه

آزمایش تیروئید

مقالات مرتبط:

آنچه باید درباره آزمایش cbc بدانید

چگونه تفسیر جواب آزمایش CBC خون را خودمان انجام دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.