همه چیز درباره آزمایش چکاپ خون کامل و منظم بدن

آزمایش چکاپ خون یکی از روش های ضروری برای تشخیص برخی از بیماری ها و کمک به درمان آن ها است.  پزشک اغلب قبل یا بعد از معاینه، آزمایش خون را تجویز می کند. یک آزمایش خون کامل شامل چندین آزمایش است که می تواند برخی از بیماری ها را در مراحل اولیه شناسایی کند تا درمان سریع انجام شود.

معمولاً پزشکان اطلاعات جمع ‌آوری‌شده از یک آزمایش خون کامل را در هر سال با آزمایش قبلی مقایسه می‌کنند تا تغییرات سلامت عمومی فرد را بهتر درک کنند. این راهنما به برخی از رایج ترین انواع آزمایش خون می پردازد.

انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری ها
انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری ها

شمارش کامل سلول های خون با آزمایش  CBC

آزمایش چکاپ خون بسیاری از اجزای خون از جمله گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها، اندازه متوسط گلبول های قرمز خون فرد، میانگین حجم بدن یا  MCV و میزان فضایی که گلبول های قرمز در خون اشغال می کنند را اندازه گیری می کند.

در واقع آزمایش چکاپ کامل ناشتا را می توان برای شناسایی اختلالات خونی مانند کم خونی، بیماری ها، مشکلات لخته شدن خون، التهاب، عفونت و اختلال سیستم ایمنی استفاده کرد.

آزمایش چکاپ خون برای تمامی افراد
آزمایش چکاپ خون برای تمامی افراد

آزمایشات آنزیمی خون همراه با تفسیر آن‌ ها

آنزیم های خون برای کمک به کنترل واکنش های شیمیایی در بدن تولید می شوند. سطوح بالای آنزیم هایی مانند تروپونین می تواند منجر به حملات قلبی شود. هنگامی که قلب آسیب می بیند، تروپونین تولید می کند که معمولاً سطح آن غیرقابل تشخیص و طبیعی است. آزمایشات آنزیم خون را برای بررسی حملات قلبی، آسیب قلبی، سکته مغزی، تشنج و انفارکتوس ریوی انجام می دهند

آزمایش دی دایمر برای تشخیص لخته‌ ی خون یا ترومبوز

آزمایشD-dimer ،که به عنوان پانل انعقادی نیز شناخته می شود، پروتئین هایی را که به لخته شدن خون کمک می کنند، بررسی می کند. اگر دچار اختلال انعقاد خون هستید یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، احتمالاً به طور مرتب این موضوع با آزمایش چکاپ خون کنترل می شود.

آزمایش LDL یا کلسترول لیپوپروتئین

لیپوپروتئین ها از چربی و پروتئین هایی تشکیل شده اند که کلسترول را از طریق جریان خون شما حمل می کنند. این آزمایش چکاپ خون که به عنوان پانل لیپیدی نیز شناخته می شود، سطوح کلسترول شما را بررسی می کند، از جمله لیپوپروتئین های با چگالی کم LDL یا کلسترول بد و لیپوپروتئین های با چگالی بالا HDL  یا کلسترول خوب. در واقع، آزمایش vldl به ارزیابی خطرات بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

انواع آزمایش خون
انواع آزمایش خون

آزمایش پانل متابولیک پایه برای تشخیص انواع مشکلات متابولیسمی

پانل متابولیک پایه (BMP) در آزمایش چکاپ خون، سطح مواد شیمیایی موجود در پلاسمای خون، بخش مایع مایل به زرد خون که سلول های خون، پروتئین ها و سایر اجزا را نگه می دارد، بررسی می کند. این آزمایش می تواند برای بررسی مشکلات بدن در زمینه های مختلف از جمله سطح کلسیم، سطح گلوکز، سطح الکترولیت و مواد زائد اضافی در کلیه ها مورد استفاده قرار گیرد.

تست های  BMP موارد زیر را بررسی می کنند:

     سطوح کلسیم اصلاح نشده: سطوح غیر طبیعی کلسیم می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مربوط به کلیه ها یا استخوان ها، سرطان، سوء تغذیه یا سایر بیماری ها باشد.

     سطح گلوکز:  عدد بالاتر از عدد سطح طبیعی گلوکز خون می تواند نشان دهنده دیابت باشد یا در معرض خطر ابتلا به دیابت باشد. برخی از افراد ممکن است قبل از آزمایش قند خون ناشتا باشند.

کلیه ها: وجود مواد زائد اضافی در خون مانند نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین می تواند نشان دهنده مشکل در کلیه ها باشد.

     الکترولیت ها: وجود سطوح غیر طبیعی الکترولیت می تواند نشان دهنده مشکل کم آبی بدن، کلیه ها یا سایر شرایط زمینه ای باشد.

شرایط قبل از آزمایش چکاپ کامل چیست؟

رعایت توصیه های پزشک قبل از انجام آزمایش چکاپ خون بسیار مهم است تا نمونه خون قابل استفاده باشد. آزمایش نمونه خون باید صبح بین ساعت 9:30 تا 11:00 بدون خوردن یا آشامیدن انجام شود. در صورت کشف هر گونه چیز مشکوکی، آزمایشات را می توان تکرار کرد. لزوم انجام آزمایشات تکمیلی بستگی به سن فرد، شرایط فعلی یا گذشته، فعالیت بدنی و غیره دارد. پزشکان توصیه می کنند که یک بار در سال این آزمایش را تمامی افراد انجام دهند.

سخن پایانی

آزمایش خون معمولاً بخشی از روش های مراقبت پیشگیرانه است. بنابراین می توان گفت که آزمایش شمارش کامل خون برای پایش و ارزیابی سلامت کلی بیمار، غربالگری برخی بیماری ها، تشخیص بیماری های خاص، ارزیابی و نظارت بر تغییرات بدن در اثر هر گونه درمان پزشکی انجام می شود. اگر می خواهید از سلامت کامل خود اطمینان حاصل کنید، انجام یک معاینه فیزیکی و آزمایش چکاپ خون مهم است.

خدمات مرتبط:

چکاپ تیروئید سطح1

چکاپ ویژه قلب

مقالات مرتبط:

بررسی ضرورت انجام آزمایش چکاپ آقایان

آشنایی با آزمایش چکاپ کامل بدن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.