بررسی ضرورت انجام آزمایش چکاپ آقایان

آزمایش چکاپ آقایان

انجام آزمایش چکاپ آقایان  و غربالگری به صورت منظم برای تمام مردان به خصوص سنین بالای ۴۵ سال از اهمیت بالایی برخوردار است.

چکاپ و غربالگری به منظور پیشگیری و درمان به موقع بسیاری از بیماری ها انجام می شود، با انجام چند آزمایش ساده ممکن است پزشک شما بیماری های خطرناکی مثل فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی و سرطان را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد و این امر به درمان به موقع بیماری کمک شایانی می کند.

تحقیقات نشان می دهد که مردان ۲۴ درصد کمتر از زنان برای معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه می کنند، این نشان می دهد که آقایان به انجام چکاپ های سالانه  اهمیت کمتری می دهند، اما انجام آزمایش چکاپ آقایان نیز بسیار حائز اهمیت است.

برای انجام برخی از چکاپ ها هر شش ماه یکبار و برخی بصورت سالانه باید به پزشک مراجعه شود، معاینات و آزمایش های غربالگری که برای هر فرد نیاز است، بستگی به شرایط زندگی، میزان سن و جنسیت آن شخص دارد.

چکاپ و غربالگری چیست؟

چکاپ یعنی ویزیت هایی که توسط پزشک برای افراد مراجعه کننده انجام می شود، در انجام آزمایش چکاپ آقایان پزشک بدن فرد را معاینه کرده و به ارزیابی سطح سلامت او  می پردازد.

تمام علایم و بیماری هایی که شخص دارد،  نوع دارویی که مصرف می کند و نوع شرایط زندگی، شرایط تغذیه و میزان فعالیت های ورزشی افراد توسط پزشک بررسی می شود.

درصورت نیاز و تشخیص پزشک آزمایشهای غربالگری و تکمیلی باید انجام  شود، نوع آزمایش ها با توجه به‌ چکاپ اولیه و شرایط سنی و سطح سلامت آن شخص تعیین می شود.

غربالگری شامل انجام آزمایش هایی می شود که پزشک می تواند با انجام این آزمایش ها بیماری را قبل از بروز علائم در فرد تشخیص دهد، برخی از آزمایش چکاپ آقایان مثل تست فشار خون در مطب پزشکان قابل انجام است و بقیه آزمایش ها باید در مراکز تخصصی و آزمایشگاه صورت گیرد.

آزمایشات غربالگری
آزمایشات غربالگری

فواید انجام آزمایش چکاپ آقایان چیست؟

توصیه می شود حتی اگر حال خوبی دارید سعی کنید برای انجام چکاپ توسط فرد متخصص مراجعه کنید و در صورت نیاز و تشخیص پزشک آزمایش های غربالگری مورد نیاز را انجام دهید.

انجام به موقع چکاپ و غربالگری می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند مثلا اگر کم کاری تیروئید کودک زود تشخیص داده شود می توان از بروز  عقب ماندگی ذهنی او جلوگیری کرد.

در افراد سالم فشار خون هر ۳ سال باید چک شود، ولی افراد دارای فاکتورهای خطر مثل وراثت، چاقی، بیماری قلبی و فشار خون بصورت منظم و سالانه باید فشار خون شان اندازه گیری شود.

دیابت و قند خون با توجه به سابقه خانوادگی و شرایط شخص باید از سن ۳۵ سالگی هر ۳ سال چک شود، و درصورت نیاز و وجود فاکتورهای خطر به صورت سالانه آزمایش انجام شود.

برخی از آزمایش چکاپ آقایان مثل آزمایش غده پروستات نیز باید به صورت منظم انجام شود، بسیاری از بیماریهای خطرناک در مراحل آخر بیماری علائم خود را بروز می دهند که با انجام چند آزمایش ساده در طول سال می توان برای پیشگیری و درمان به موقع بیماری اقدام کرد.

آزمایشات چکاپ و غربالگری
آزمایشات چکاپ و غربالگری

آزمایش های چکاپ کدامند؟

برخی از آزمایش چکاپ آقایان را به صورت روتین و خود مراقبتی می توانید انجام دهید مثل چکاپ پوست، چکاپ دهان و دندان، چکاپ وزن که بروز علائم در هرکدام می توانید نشانه بیماری جدی باشد.

در چکاپ پوست تغییر رنگ پوست، تغییر سایز خال ها، به وجود آمدن لک و بروز خال بر سطح پوست ممکن است نشانه خطر باشد و باید به پزشک مراجعه شود.

در چکاپ خود مراقبتی دهان و دندان بروز تورم برای لثه، تغییر رنگ یا وجود خون مردگی بر روز لثه، وجود آبسه در دهان نشانه بیماری است و باید به متخصص مراجعه کنید.

همچنین اندازه گیری وزن بصورت مرتب می تواند از بروز اضافه وزن و خطرات ناشی از آن پیشگیری کند.

آزمایشات چکاپ و غربالگری تخصصی تر باید در کلینیک ها انجام دهید، آزمایش چکاپ آقایان شامل اندازه گیری فشار خون، ارزیابی قلب با نوار قلب، اندازه گیری میزان قند خون، چکاپ غده پروستات، چکاپ بیماریهای روده ای، چکاپ بیماریهای کبدی، چکاپ و سلامت قلب و عروق و بسیاری چکاپ های دیگر می باشد که در صورت نیاز باید انجام شود.

تشخیص بسیاری از بیماری های خطرناک مثل سرطان پروستات، سرطان روده، سرطان ریه و بیماریهای قلبی با همین چکاپ های معمولی امکان پذیر است و انجام چکاپ منظم به خصوص در سنین بالای ۴۵ سال کمک زیادی به تشخیص و درمان بیماری ها می کند.

آزمایشات کلینیکی غربالگری
آزمایشات کلینیکی غربالگری

نتیجه گیری

با توجه به سبک زندگی امروزی و استرس های موجود، تغذیه نادرست و بسیاری عوامل دیگر  زمینه ابتلا به بیماری ها افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل لازم است همه مردان به طور مرتب برای انجام آزمایش چکاپ آقایان و غربالگری جهت اطمینان از سلامت خود به پزشک مراجعه کنند.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه هورمونی مردان

چکاپ ویژه سرطان برای آقایان

مقالات مرتبط:

آزمایش چکاپ کبد چه چیزهایی را مشخص می کند؟

دانستنی های مهم درباره ی آزمایش خون چکاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.