آزمایش خون شامل چه مواردی است؟

آزمایش خون

آزمایش خون مواردی را شامل می شود که در مورد بخش هایی از آن در این مقاله بحث می کنیم. با استفاده از آزمایش، عملکرد تمام ارگان ‌های بدن، مانند: کبد، قلب و غیره بررسی می شود؛ به عنوان مثال اگر فردی به عفونت مبتلا شده باشد این آزمایش مشخص می کند و پزشک با بررسی نتایج آن، داروهای مرتبط به عفونت را تجویز می کند. بعضی از بیماری های مختلف ژنتیکی هستند و بدون آزمایش مشخص نمی شوند؛ به همین دلیل توصیه می کنیم که در صورت داشتن سابقه خانوادگی، سالانه حداقل یک بار آزمایش مربوطه را انجام دهید.

آزمایش خون در چه بخش هایی انجام می شود؟

این آزمایش در بخش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به همه آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • بیوشیمی
  • میکروب شناسی
  • سرطان شناسی

آزمایش گرفتن در این قسمت ها به صورت کاملا جداگانه انجام می شود و هیچ کدام ارتباطی به هم ندارند.

چه اتفاقاتی طی انجام آزمایش خون می افتد؟

در آزمایش خون ، معمولاً نمونه را از رگ های خونی که در بازو وجود دارد می گیرند. دلیل این کار این است که بازو در بدن بخش مناسبی است که به راحتی می توان نمونه گیری را از طریق آن انجام داد؛ در واقع در بازو، ورید ها بسیار به سطح نزدیک هستند.

 قبل از اینکه نمونه برداری انجام شود، پوست را با استفاده از اسپری، بی حس کرده و نواری را در قسمت بالای بازو محکم می کنند تا رگ ها فشرده شده و با این کار موقتا جریان خون را کنترل می کنند؛ در نتیجه، ورید متورم می شود و می توانند نمونه برداری را آغاز کنند. البته قبل از انجام آزمایش، پرستاران پوست را ضدعفونی می کنند تا مطمئن شوند که تمام نکات بهداشتی رعایت شده است.

 سوزن سرنگ ظرف مخصوصی دارد که ابتدا آن را به این ظرف متصل می کنند، بعد از این کار، سرنگ را وارد رگ کرده و در نهایت خون مورد نیاز نمونه برداری را داخل ظرف دیگری می ریزند. معمولاً هنگامی که سوزن سرنگ وارد رگ می شود، بیشتر افراد احساس سوزشی را تجربه می کنند؛ اما نباید این سوزش به همراه درد شدید اتفاق بیفتد.

بعد از اینکه سوزن سرنگ از رگ کشیده شد، با استفاده از پنبه به پوست فشار می آورند تا خونریزی، حتی در حدی که بسیار کم است، متوقف شود. برای اینکه این زخم تمیز بماند بر روی آن پانسمان می گذارند.

در پایان کار آزمایش خون تورینکه را آزاد کرده و سوزن را از آن بیرون می آورند.

تست های مهم خونی

در این بخش بعضی از اجزای خون را اندازه می گیرند. برای انجام آن فرد می بایست ۸ ساعت ناشتا باشد. در صورت رعایت نکردن برخی از این نکات این امکان وجود دارد که  نتایج غیر واقعی نشان داده شود.

سوزن سرنگ در آزمایش
سوزن سرنگ در آزمایش
  • پانل متابولیک جامع

در این آزمایش، تمام اطلاعاتی که به متابولیسم بدن فرد مربوط است نشان داده می‌شود. می‌توان با انجام آن از سلامت اجزایی مانند: کلیه ها و کبد مطمئن شد.

  • پانل تیروئید

با ترشح بیش از اندازه هورمون تیروئید مشکلاتی برای فرد به وجود می آید یا بالعکس؛ با ترشح کم هورمون ها بدن دچار اختلالاتی می شود. بنابراین، انجام این آزمایش به شما کمک می کند از میزان ترشح این هورمون آگاه بوده و در صورت وجود هرگونه مشکلی اقدام به رفع آن کنید.

 آزمایش هایی که می بایست افراد در آن ناشتا باشند

  • آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد
  • تست عملکرد کلیه ها
  • آزمایش گلوکز
  • آزمایش قند خون
  • تست کلسترول

افراد به این دلیل می بایست ناشتا اقدام به انجام آزمایش  کنند که تغذیه تاثیر بسیار زیادی در نتیجه آن دارد.

هر آنچه که خورده شود، باعث افزایش یا کاهش سطح های مربوط به خون می‌شود؛ به عنوان مثال: چنانچه قبل از آزمایش شیرینی خورده باشید، سطح گلوکز خون به صورت موقت و طی چند ساعت افزایش پیدا می کند. سپس دوز آن به پایین ترین سطح خود می رسد‌، بنابراین در صورت ناشتا نبودن، نتیجه آزمایش به درستی مشخص نمی شود.

سخن پایانی

آزمایش خون بهترین روشی است که می توانید با نتایج آن از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید؛ یا چنانچه بدن دچار بیماری شده باشد، معمولاً علائم آن در ظاهر فرد مشخص نمی شود و پزشک فقط با آزمایش خون به آن پی می برد.

انجام آزمایش در کلینیک
انجام آزمایش در کلینیک

با این آزمایش به تشخیص زودهنگام آن کمک کرده و می توانید سریع تر پروسه درمان را شروع کنید.

با آزمایش دوره ای، از سلامتی خود مطمئن خواهید شد و حتی اگر به بیماری خاصی مبتلا شده باشید می توانید آن را درمان کنید.

بسیاری از افراد با بی توجهی به این موضوع، زمانی بسیار زیاد و همچنین هزینه گزافی را صرف درمان بیماری خود می کنند.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه قلب

چکاپ ویژه کبد

مقالات مرتبط:

نحوه انجام آزمایش کلسترول خون

همه چیز درباره آزمایش چکاپ خون کامل و منظم بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.