مجموع آزمایشات تعیین کننده چربی های خون (آزمایشات چربی های خون)

چربی های خون

وقتی صحبت از چربی خون می شود، اغلب ما تصور می کنیم که در بدن ترکیب لیپیدی وجود دارد که سطح چربی را تعیین می کند. در صورتی که لازم است بدانید چربی های خون متنوع و از نظر کارایی بسیار متنوع هستند. باور غلط دیگری که در میان مردم وجود دارد این است که تمامی این چربی ها مضر هستند. اما آیا می دانید کمبود برخی از آن ها عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت؟ در زمانی انجام آزمایشات چربی خون تمامی انواع لیپیدهای مهم که تعیین کننده وضعیت سلامت بدن هستند اندازه گیری شده و در نتیجه آزمایش درج می شوند. هر کدام از انواع چربی های خون باید در بازه استاندارد و متعادل باشند که کوچکترین انحراف، نشان دهنده وجود بیماری در بدن است. پزشک معالج شما از طریق همین چند داده می تواند اطلاعات زیادی به دست بیاورد و حتی خطر ابتلا به بیماری هایی همانند سکته قلبی را دفع کند.

چربی های خون (انگلیسی: Blood lipids) به مولکول‌های لیپیدی موجود در جریان خون گفته می‌شود. این چربی‌ها در دو گروه عمده کلسترول و تری گلیسیرید طبقه‌بندی می‌شوند. مولکول‌های چربی اغلب در همراهی با پروتئین‌ها در خون جاریند مانند لیپوپروتئین کم‌چگال ، لیپوپروتئین پرچگال و کیلومیکرون .

هیپرلیپیدمی یا هایپرلیپوپروتئینما به معنی افزایش چربی خون است.

تشخیص چربی های خون

بررسی سطوح چربی خون با آزمایش خون انجام میشود .توصیه میشود که افراد سالم در هر 5 سال پس از سن 20 سالگی آزمایش چربی خون انجام دهند. آزمایش چربی خون یک تست چربی ناشتا است که به طور معمول به عنوان بخشی از یک معاینه پزشکی معمول انجام می شود . آزمون اندازهگیري سطح چربی معمولا در چهار گروه گزارش می شود:

– کلسترول کل: مقدار طبیعی کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر

– LDL : مقدار طبیعی کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر

– HDL : مقدار طبیعی بیشتر از 35 میلی گرم در دسی لیتر

– تري گلیسرید: مقدار طبیعی کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

مقدار کلسترول کل بیشتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است نشان دهنده در معرض خطر بیشتري براي بیماري قلبی است . با این حال ، سطح LDL پیشبینی کننده بهتري از بیماريهاي قلبی بوده، و تعیین میکنند که چگونه کلسترول بالاي شما باید درمان شود .

– 10 -12 ساعت ناشتایی رعایت شود.

تشخیص چربی های خون

درمورد اندازه گیری تری گلیسرید و کلسترول

– از دو هفته پیش ازآزمایش ، رژیم غذایی ثابتی رعایت شود.

– سه روزپیش ازآزمایش ، ازمصرف الکل خودداری شود

– در موردتری گلیسرید حداقل 24 ساعت پیش از آزمایش ازانجام ورزش های سنگین خودداری شود.

– درموردکلسترول بهتر است پیش از آزمایش ، به مدت سه هفته ، وزن بدن ثابت باشد.

آزمایشات انعقادی(PT,PTT)

– اگر این آزمایشات برای کنترل دوز دارو استفاده می شوند، نمونه گیری باید نیم ساعت قبل از دریافت دوز وارفاین ( برای تست PT) و هپارین ( برای تستPTT ) انجام شود.

– چنانچه داروهای ضد انعقادی از جمله وارفارین و … مصرف می نمایید اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.