چگونه جواب آزمایش خون دقیق تری داشته باشیم؟

نتیجه آزمایش خون

آزمایش خون بسته به نوع خود، نشان دهنده بیماری ها و موارد بسیاری درباره بدن ما می باشد. به همین دلیل هر چه دقت تفسیر آزمایش خون بالاتر باشد، تشخیص پزشک نیز دقیق تر خواهد بود. از این رو بسیاری از افراد دغدغه این مسئله را دارند. اما واقعا راهی برای افزایش دقت آزمایش خون کامل وجود دارد؟ طبیعتا کیفیت تجهیزات و تخصص تکنسین های آزمایشگاه امری موثر بر نتیجه آزمایش است. البته نظارت هایی که بر این مراکز می شوند، این مشکل را تا حد امکان رفع کرده اند. پس چه چیزی بیشترین تاثیر را بر دقت نتیجه آزمایش می گذارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

دقت جواب آزمایش خون، وابسته به عوامل مختلف
چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم ؟

دقت جواب آزمایش خون، وابسته به عوامل مختلف

چرا دقت جواب آزمایش خون اهمیت دارد؟

تست خون شاید تجربه ای خوشایند برای فرد نباشد، اما بخشی مهم از نظارت کلی بر سلامت بدن به شمار می رود. چیزهای زیادی از طریق خون شما قابل شناسایی و بررسی هستند. به کمک این تست ها، تشخیص بیماری ها و شرایط خاص در بدن آسان است. همچنین می توانید متوجه شوید که ارگان های بدن شما به درستی کار می کنند یا خیر. به طور کلی تست خون می تواند به پزشکان در موارد زیر کمک کند:

  • بررسی سلامت کلی ارگان های بدن و نحوه کارکرد آن ها
  • تشخیص بیماری ها و شرایط خاص بدن همچون سرطان، HIV یا ایدز، دیابت ها، کم خونی و بیماری های عروق قلب
  • بررسی عوامل خطرناک برای بیماری های قلبی
  • چک کردن این که آیا داروهای مصرفی شما تاثیری داشته اند یا خیر؟
  • بررسی وضعیت لخته سازی خون شما

مواردی هستند که انجام آن ها می تواند بر جواب آزمایش خون تاثیر گذار باشد. این موارد با توجه به نوع آزمایش کمی متفاوت هستند. از جمله آزمایش های معروف می توان به آزمایش خون کامل، WBC، تست گلبول های سفید، تست تیروئید و غیره اشاره کرد.

چه مواردی بر نتیجه آزمایش خون تاثیرگذار هستند؟

  • غذا خوردن

اکثر شما این مورد را شنیده اید که قبل از آزمایش نباید چیزی خورد. دلیل این امر هم بهبود دقت نتیجه آزمایش خون است. مواد مغذی و تشکیل دهنده غذاها و نوشیدنی هایی که شما میل می کنید، به درون جریان خونی شما جذب می شوند. از این رو می توانند بر متغیرهای برخی از آزمایش ها تاثیر بگذارند. در نتیجه جواب آزمایش خون شما دچار تغییراتی می شود. البته این موضوع را هم بدانید که تمامی آزمایش ها نیاز به رژیم غذایی ندارند. شما باید تنها در صورت تشخیص پزشک اقدام به غذا نخوردن کنید. به طور کلی آزمایش هایی که نیاز به رژیم دارند، عبارتند از:

  • تست گلوکز خون
  • آزمایش کلسترول
  • تری گلیسیرید

برخی از آزمایش ها شما را از خوردن هر چیزی منع می کنند. اما با این حال نوشیدن آب در اکثر آزمایش ها ایرادی ندارد. در حقیقت آب می تواند به نتیجه آزمایش خون کمک کند. 50 درصد خون از آب تشکیل شده و به همین دلیل نوشیدن آب می تواند رگ های شما را هیدراته نگه دارد. در نتیجه پیدا کردن آن ها توسط تکنسین برای نمونه گیری آسان تر خواهد بود. به علاوه جریان خون نیز صاف تر می شود.

  • ورزش کردن

ورزش مزایای بسیاری دارد. شاید تنها دفعه ای که پزشک شما را از آن منع کند، هنگام انجام آزمایش خون باشد. ورزش تاثیر منفی بر آزمایش خون جواب می گذارد. بهترین نتیجه تست خون زمانی حاصل می شود که بدن شما استراحت کافی داشته باشد. ورزش خصوصا بر روی تست گلوکز و کلسترول تاثیر بسیار زیادی دارد. چرا که باعث می شود تا سطح کلسترول خون شما افزایش یابد. بنابراین توصیه می کنیم تا زمان انجام آزمایش خون ورزش نکنید.

  • مصرف الکل

مصرف الکل در شب قبل از آزمایش مشکل خاصی ایجاد نمی کند. هر چند که رژیم قبل از آزمایش شامل نوشیدنی ها هم می شود، اما مصرف یک یا دو لیوان اشکالی ندارد. البته در صورتی که تست خون را به منظور بررسی وضعیت کبد خود انجام می دهید، مصرف الکل بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

مصرف دارو، موثر در جواب آزمایش خون
آزمایش خون چقدر طول می کشد؟

مصرف دارو، موثر در جواب آزمایش خون

  • مصرف انواع داروها

درباره مصرف دارو قبل از تست و تاثیر آن بر نتيجه ازمايش خون، باید با پزشک خود مشورت کنید. لازم است تا به وی اطلاعات کاملی از داروهایی که روزانه مصرف می کنید، ارائه دهید. داروها می توانند بر روی نتیجه تست تاثیر بگذارند. اما این بدین معنا نیست که باید مصرف آن ها را قطع کنید. برای مثال استروئید ها باعث افزایش سطح کلسترول خون می شوند. پزشک می تواند با در نظر گرفتن مصرف آن توسط شما، در خواندن  آزمایش خون تفسیر دقت کند. مکمل های ویتامینی چون بیوتین یا هیرویت نیز بر نتیجه آزمایش خون تاثیرگذار هستند. بنابراین در صورت مصرف این مکمل ها نیز باید پزشک خود را مطلع کنید.

  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

برای داشتن نتیجه تست دقیق تر، نباید سیگار بکشید. البته هنوز مطالعات کاملی مبنی بر تاثیر مشابه سیگارهای الکترونیکی انجام نشده است. اما با این حال بالا رفتن سطح نیکوتین بدن باعث افزایش سطح HbA1c در افراد می شود.

  • سن فرد

سن افراد نیز بر نتيجه ازمايش خون تاثیرگذار است. با افزایش سن انسان، سطوح برخی مواد در بدن کاهش یا افزایش می یابند. به همین دلیل نتیجه تست این افراد دارای دقت پایین تری است. از این رو پزشک باید حتما شرایط سنی فرد را در خواندن نتیجه آزمایش لحاظ کند. با گذر سن از بازه 55 الی 60 سال سطح تری گلیسیرید، کلسترول خوب و کلسترول بد نیز افزایش می یابد.

آنی آزما، بهترین آزمایشگاه غیر حضوری کشور
تفسیر جواب آزمایش خون با آنی آزما

آنی آزما، بهترین آزمایشگاه غیر حضوری کشور

جمع بندی

دریافت جدول تفسیر آزمایش خون دقیق تاثیر بسزایی در درمان بیماری ها و کنترل وضعیت بدن دارد. از این رو انجام موارد بالا کاملا لازم است. به علاوه باید به آزمایشگاه مورد نظر نیز دقت کنید. آنی آزما با به کار بردن بهترین تجهیزات، قادر به انجام تمامی آزمایش ها است. ضمن این که این موسسه تمامی آزمایش ها را در محل شخص انجام داده و نتیجه را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید درخواست هر گونه آزمایشی را در سایت ثبت کنید. از جمله آزمایش های قابل انجام در آنی آزما می توان به آزمایش بارداری، آزمایش خون کامل، آزمایش WBC و غیره اشاره کرد.

 

خدمات مرتبط:

آزمایش HPV

تست AMH

مقالات مرتبط:

تشخیص آلرژی ها با آزمایش خون

چند روز بعد از تاخیر در پریود آزمایش خون بارداری و بی بی چک جواب می دهد؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.