لیست کامل چکاپ زنان، تمام چیزی که هر زنی برای چکاپ باید بداند

شما به طور منظم ورزش می کنید، سعی دارید درست غذا بخورید و حتی زمانی را برای استراحت در طول روز پرمشغله خود اختصاص می دهید. همه این کارها عالی است. اما آیا چکاپ های سلامتی را که هر زن باید انجام دهد نیز انجام می دهید؟

دیوید بیاتز، متخصص زنان بیمارستان های دانشگاهی می گوید: غربال گری های بهداشتی می توانند بیماری را در زمانی که قابل درمان هستند تشخیص دهند و در بسیاری از موارد، از مشکلات جدی سلامتی که در صورت کنترل نشدن یک وضعیت پزشکی ممکن است ایجاد شوند، جلوگیری می کند. اما این چکاپ زنان هر چند وقت یکبار باید انجام شود و چه غربالگری های بهداشتی را شامل می شود؟ اینها سوالاتی هستند که ما در این مقاله پاسخ خواهیم داد.

نمایی از انجام چکاپ زنانچکاپ بانوان در مراکز بهداشتی
نمایی از انجام چکاپ زنان چکاپ بانوان در مراکز بهداشتی

غربالگری ها در چکاپ زنان چه مواردی هستند؟

لیست کامل چکاپ زنان عبارتند از:

1) آزمایش پاپ و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): دکتر بیاتس می گوید که زنان باید از سن 21 سالگی آزمایش پاپ را شروع کنند و این آزمایش باید حداقل هر سه سال یکبار تکرار شود. آزمایش همزمان HPV با پاپ باید از سن 30 سالگی شروع شود و شما باید حداقل هر پنج سال یکبار غربالگری مجدد انجام دهید.

2) آزمایش بیماری های مقاربتی (STD): بیماری های مقاربتی اغلب بدون علامت هستند، به این معنی که می توانید آن را به شریک زندگی خود یا در صورت بارداری، به یک کودک متولد نشده منتقل کنید. دکتر بیاتز می گوید که غربالگری های سلامت جنسی باید به محض اینکه از نظر جنسی فعال شوید، یا در صورت امکان زودتر شروع شود.

تصویری از انجام آزمایش بیماری های مقاربتیآزمایش بیماری های مقاربتی برای بانوان
تصویری از انجام آزمایش بیماری های مقاربتی آزمایش بیماری های مقاربتی برای بانوان

3) غربالگری دیابت: دکتر بیاتس می گوید غربالگری دیابت باید از سن 35 سالگی شروع شود و اگر هیچ فاکتور خطری برای دیابت ندارید، باید هر سه سال یکبار تکرار شود. در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی، غربالگری زودتر یا بیشتر انجام می شود.

4) ماموگرافی: توصیه فعلی این است که اولین ماموگرافی خود را از سن 40 سالگی برای زنان بدون سابقه خانوادگی شروع کنید و پس از آن سالانه غربالگری شوید. ماموگرافی زودتر و مکرر ممکن است برای زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان توصیه شود. چکاپ رحم و تخمدان و چکاپ هورمونی زنان نیز در برخی موارد در چکاپ زنان و ماموگرافی انجام می شود.

ماموگرافی در چکاپ بانوانتصویری از انجام ماموگرافی
ماموگرافی در چکاپ بانوان تصویری از انجام ماموگرافی

دو غربالگری بسیار مهم در چکاپ بانوان که حتما باید انجام شود

1) بررسی پوست: بهترین زمان برای چکاپ زنان برای بررسی پوست در سن 18 سالگی است. پوست خود را هر ماه از نظر خال های مشکوک یا تغییرات رنگ بررسی کنید، به خصوص اگر پوست روشن دارید یا دائماً در معرض نور خورشید هستید. معاینات سالانه پوست کل بدن با متخصص پوست شما باید از سن 40 سالگی شروع شود.

2) تست کلسترول: غربالگری کلسترول باید در سن 45 سالگی برای زنان بدون عوامل خطر و در 20 سالگی برای کسانی که عوامل خطر را دارند آغاز شود. عوامل خطر عبارتند از دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی و برخی مشکلات پزشکی دیگر.

غربالگری های مشترک در چکاپ زنان و چکاپ مردان

1) غربالگری سرطان ریه: دکتر بیاتس می‌گوید اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید یا سابقه مصرف سیگار دارید، باید از سن 50 سالگی برای سرطان ریه غربالگری کنید.

2) تست تراکم استخوان: هرچه استخوان های شما متراکم تر باشد، احتمال شکستگی آن ها کمتر است. اگر اندام لاغری دارید یا سایر عوامل خطر جدی دارید، آزمایش را از 50 سالگی شروع کنید. در غیر این صورت، دستورالعمل کلی این است که از سن 65 سالگی شروع کنید و حداقل هر سه سال یکبار تکرار کنید.

3) تست شنوایی: اختلال شنوایی بر فرآیندهای ذهنی شما تأثیر می گذارد و می تواند به کیفیت زندگی شما آسیب برساند. تا سن 50 سالگی هر 10 سال یکبار و بعد از 60 سالگی هر سال آزمایش شنوایی خود را انجام دهید.

4) معاینه چشم: دستورالعمل های توصیه شده برای بزرگسالان معاینه اولیه چشم در سن 18 سالگی و سپس هر دو سال یک بار تا 60 سالگی است، مگر اینکه مشکلی مانند دیابت وجود داشته باشد. از سن 61 سالگی، باید یک معاینه سالانه چشم انجام دهید.

5) کولونوسکوپی: این آزمایش به پیدا کردن و حذف پولیپ های بدون علامت که می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند، کمک می کند. دکتر بیاتس می گوید غربالگری کولورکتال باید از سن 45 سالگی شروع شود، اما اگر سابقه خانوادگی دارید ممکن است نیاز به غربالگری زودتر داشته باشید.

کلام پایانی

چکاپ زنان با توجه به شرایط محیطی ایران مانند شرایط آب و هوایی، شرایط جغرافیایی و … چکاپی ضروری است که هر زنی باید انجام دهد. در این مقاله زمان انجام این چکاپ و غربالگری های بهداشتی آن را بررسی کردیم. اگر برای انجام چکاپ مورد نیاز زنان سوالی دارید می توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه هورمونی مردان

چکاپ ویژه کلیه

مقالات مرتبط:

شرایط لازم برای آزمایش هورممونی روز سوم پریودی

کاربرد های آزمایش هورمون رشد در کودکان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.