فاکتورهای موثر بر قیمت آزمایش چکاپ کامل خون را بشناسید

خون از سلول های زنده تشکیل شده است. سلول ها از طریق قلب، عروق و وریدها در گردش هستند. بدین ترتیب مواد غذایی، هورمون ها، ویتامین ها، اکسیژن و غیره را به بافت های بدن حمل می کنند. یکی از بهترین روش ها برای تشخیص بیماری، ارزیابی سلامت اندام ها و برخی شرایط ژنتیکی، آزمایش خون می باشد. آزمایش خون منظم، از مهم ترین راه های پیگیری سلامت کلی بدن شما است. به کمک آزمایش خون می توانید تغییرات بدن خود را در طول زمان ببینید و تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت خود بگیرید. جهت آگاهی از اهمیت و  قیمت  چکاپ کامل خون با ادامه این مطلب همراه باشید.

قیمت آزمایش خون
قیمت آزمایش چکاپ کامل خون با بیمه های مختلف متفاوت است .

قیمت آزمایش خون

آزمایش چکاپ کامل خون شامل چه مواردی است و قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

برخی از آزمایش های رایج خون که در آزمایش خون چکاپ کامل  وجود دارند، در زیر آمده است. هزینه هر کدام از این موارد به صورت جداگانه اعمال می گردد. تست های درخواستی در هر بخش، تعیین کننده هزینه نهایی هستند.

  1. شمارش کامل خون (CBC)

آزمایش CBC، سطوح ده جزء مختلف هر سلول اصلی خون (گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها) را بررسی می کند. این تست، یکی از فاکتورهای اساسی اثرگذار بر قیمت آزمایش چکاپ کامل خون آزاد به حساب می آید. نتایج غیرطبیعی اجزاء آزمایش CBC ممکن است نشان دهنده کمبودهای تغذیه ای، کم خونی، مشکلات لخته شدن، سرطان خون، عفونت و اختلالات سیستم ایمنی باشد.

  1. پانل متابولیک پایه (BMP)

سطوح هشت ترکیب خون اعم از کلسیم، گلوکز، سدیم، پتاسیم، بی کربنات، کلرید، نیتروژن اوره خون و کراتینین در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند. نتایج غیرطبیعی این بخش از آزمایش خون کامل، می تواند حاکی از بیماری های کلیوی، دیابت و عدم تعادل هورمونی باشد.

قیمت آزمایش خون کامل
آزمایش خون چکاپ کامل بدون نسخه قابل انجام است .

قیمت آزمایش خون کامل

  1. پانل متابولیک جامع (CMP)

این آزمایش شامل مواردی افزون بر BMP است که بر قیمت آزمایش چکاپ کامل خون تامین اجتماعی تاثیر می گذارد. علاوه بر موارد پانل متابولیک پایه، پروتئین ها و مواد اضافی مرتبط با عملکرد کبد نیز، در این تست وجود دارند. از جمله این مواد شامل: آلبومین، پروتئین کل، آلکالین فسفاتاز، آلانین آمینوترانسفراز، اسپارتات آمینوترانسفراز و بیلی روبین. بررسی این موارد به تشخیص بیماری هایی نظیر سیروز، سنگ کیسه صفرا، هپاتیت، بیماری پاژه، سوء تغذیه، سرطان کبد، انسداد مجاری صفراوی و … کمک می کند.

  1. پانل لیپید

یکی دیگر از تست های موثر بر قیمت آزمایش خون چکاپ کامل، همین مورد است. این آزمایش سطوح کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) را بررسی می کند.

قیمت آزمایش چکاپ کامل خون
قیمت آزمایش چکاپ کامل خون با تامین اجتماعی مناسب تر است .

قیمت آزمایش چکاپ کامل خون

  1. پانل تیروئید

تست عملکرد تیروئید، میزان تولید هورمون و واکنش تیروئید شما را نشان می دهد. مواردی نظیر تری یدوتیرونین (T3)، تیروکسین (T4) و هورمون محرک تیروئید (TSH) در آن ذکر می شوند. اینها با تنظیم ضربان قلب، دمای بدن، متابولیسم و نحوه رشد ارتباط دارند. اختلالات رشد تیروئید، سطوح غیرطبیعی تستوتسترون یا استروژن و سطح پروتئین پایین را از طریق این آزمایش می توان تشخیص داد.

  1. بیوماکرهای قلبی

عملکردهای حیاتی بدن به آنزیم ها وابسته اند. آنزیم های رایج مورد آزمایش، کراتین کیناز (CK)، کراتین کیناز-M و تروپونین هستند.

  1. تست عفونت مقاربتی

دیگر بخش موثر بر قیمت آزمایش چکاپ کامل خون، تست STIs است. بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، اچ آی وی و سیفلیس در این آزمایش مشخص می شوند.

  1. پانل انعقاد

این آزمایش ها میزان و مدت زمان لخته شدن خون را اندازه گیری می کنند. اگرچه لخته شدن، به توقف خونریزی پس از بریدگی کمک می کند، اما حضور لخته در شریان کشنده است. تشخیص سرطان خون، هموفیلی، ترومبوز، شرایط کبدی و کمبود ویتامین K به واسطه این تست صورت می گیرد. البته نتایج آزمایش انعقاد بر اساس سلامت شما و هر شرایط زمینه ای تاثیرگذار بر لخته شدن، متفاوت می باشد. قیمت آزمایش چکاپ کامل خون به موارد مورد بررسی در این آزمایش نیز بستگی دارد.

  1. آزمایش سرم سولفات (DHEA)

هورمون دهیدرو اپی آندروسترون از غدد فوق کلیوی شما می آید. سطوح پایین یا بالای این هورمون می تواند نشانگر بیماری هایی نظیر بیماری آدیسون، اختلال عملکرد آدرنال، هیپوفیز، تومور غده فوق کلیوی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و تومور تخمدان باشد.

  1. تست پروتئین C-reactive

این پروتئین در صورت التهاب بافت، توسط کبد ساخته می شود. آزمایش CRP به تشخیص عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی، بیماری خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، التهاب ناشی از ضربه جسمی، التهاب مربوط به دیابت و سرطان کمک می کند. قیمت آزمایش چکاپ کامل خون بدون نسخه بر مبنای موارد مورد آزمایش برآورد می گردد.

آزمایش خون کامل
قیمت چکاپ کامل خون با دستور پزشک بهتر است .

آزمایش خون کامل

چرا انجام چکاپ کامل خون اهمیت دارد؟

در صورتی که علائم مربوط به بیماری را داشته باشید، انجام آزمایش خون برای کمک به تشخیص صحیح، ضرورت دارد. پزشک پس از معاینه فیزیکی، نوع آزمایش خون را به شما اطلاع می دهد. اگر لازم باشد، آزمایش کامل خون برای شما تجویز می شود. همچنین انجام تست کامل خون به طور منظم و سالانه برای افراد مسن توصیه می گردد. به کمک این آزمایش می توان بسیاری از بیماری ها را به موقع تشخیص داده و درمان مناسب را اتخاذ کرد.

قیمت آزمایش چکاپ کامل خون چگونه تعیین می شود؟

معاونت درمان وزارت بهداشت، تعیین تعرفه سالانه آزمایش خون را بر عهده دارد. هزینه مصوب هر تست به همراه سهم بیمه، با توجه به موارد زیر اعلام می شود:

  • هزینه های آزمایشگاه
  • مواد اولیه آزمایش
  • متخصصین
  • شرایط بیمه ها
  • وضعیت معیشتی مردم

به طور کلی نوع آزمایشی که دریافت می کنید، مکان آزمایشگاه و نوع پوشش بیمه در قیمت آزمایش خون تعیین کننده هستند. به‌منظور کاهش و جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی، حتما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آزمایش ها صحبت کنید. به طور معمول هر چه موارد آزمایش بیشتر باشد، قیمت آزمایش چکاپ کامل خون نیز افزایش می یابد. هزینه چکاپ کامل آزمایش خون، بدون بیمه می تواند بسیار بالا باشد. تشخیص موارد مورد نیاز برای تست بر عهده پزشک شما است. پیش از انتخاب مرکز آزمایش، بیمه خود را بررسی کنید. با مراجعه به مراکز تحت پوشش بیمه می توانید با هزینه ای بسیار پایین تر، چکاپ کامل خون را انجام دهید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه کلیه

چکاپ ویژه قلب

مقالات مرتبط:

مهم ترین آزمایش چکاپ دوره ای برای زنان

آزمایش چکاپ کبد چه چیزهایی را مشخص می کند؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.