تست hpv و ضرورت انجام آن

تست hpv

تست hpv یکی از مهم ترین آزمایش های غربالگری است که برای تشخیص انواع سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که با انجام آزمایش‌ hpv‌ نمی توانید نتیجه دقیقی از ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان اخذ کنید. بلکه اگر در بدن شما ویروس هایی از بیماری سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد، این آزمایش آن ها را تشخیص می دهد و شما می توانید برای درمان و کنترل آن به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

با استفاده از نتایج آزمایش تشخیص hpv، در صورتی که زمینه این بیماری را داشته باشید، به راحتی می توانید در زمان سریع آن را کنترل کرده و از اثرات ناگوار آن دوری کنید. به دلیل اهمیت سرطان و مشکلاتی که برای فرد مبتلا به آن به همراه دارد، تصمیم گرفته ایم به طور کامل به بررسی و توضیح این موضوع بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بیماری های مشخص شده با تست های HPV

تست های hpv بیماری های مختلفی را تشخیص می دهند و اگر فردی ویروس این بیماری ها را داشته باشد در نتایج تست hpv مشخص می شود. از جمله مهم ترین بیماری هایی که توسط این آزمایش قابل تشخیص هستند عبارت اند از:

  • زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم (در 90% مواقع بیماری را تشخیص می دهد).
  • سرطان‌ های مقعدی (در 65% مواقع بیماری را تشخیص می دهد).
  • سرطان ‌های واژن (در 50% مواقع بیماری را تشخیص می دهد).
  • سرطان ‌های وولوار (در 35% مواقع بیماری را تشخیص می دهد).
  • سرطان ‌های آلت تناسلی مردان

تشخیص hpv برای بیماری های مختلف با تقریب بسیار مناسبی انجام می شود. از این رو اکثر پزشک ها در مرحله اول از تست های hpv برای تشخیص علائم بیماران خود بهره می برند.

بیشتر بخوانید: چرا لازم است آزمایش HPV را انجام دهیم؟

علل بروز HPV

عفونت HPV معمولا زمانی ایجاد می شود که ویروس از طریق یک زخم بر روی پوست وارد بدن شود. این ویروس اکثرا از طریق تماس پوست بیمار به پوست یک فرد سالم انتقال پیدا می کند. رابطه جنسی اصلی ترین علل بروز hpv دانسته می شود. همچنین اگر یک مادر باردار این بیماری را داشته باشد ممکن است آن را به جنین داخل شکم خود انتقال دهد. اگر شما یک رفتار مشکوک داشته اید و احتمال می دهید که می توانید به این بیماری مبتلا شوید، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به انجام تست hpv اقدام کنید.

علل بروز HPV
علل بروز HPV

آمادگی قبل از آزمایش hpv

معمولا لازم نیست که قبل از تست hpv کار خاصی را انجام دهید. با این همه حال ما مواردی را که لازم است قبل از این آزمایش در نظر بگیرید برای شما بیان کرده ایم.

  • دو روز قبل از انجام آزمایش hpv هیچ گونه رابطه جنسی ای نداشته باشید.
  • به مدت دو روز قبل از انجام تست، از داروهای واژینال یا فوم ها، کرم ها یا ژل های اسپرم کش استفاده نکنید.
  • در طول دوره قاعدگی از انجام آزمایش صرفه نظر کنید.

بیشتر بخوانید: پاپیلوما ویروس انسانی (HPV): علائم، تست های تشخیصی و درمان

روش انجام تست hpv

آزمایش تشخیص بیماری hpv معمولا در مطب پزشک و یا آزمایشگاه انجام می شود. این آزمایش ساده بوده و در طول چند دقیقه انجام می شود. در هنگام انجام آزمایش بسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک، ممکن است که از فرد بخواهند لباس را به طور کامل در بیاورد یا فقط در آوردن لباس ها از کمر به پایین کافی باشد. سپس فرد بایستی با زانوهای خمیده روی میز به پشت دراز بکشد این کار به صورتی انجام می شود که پاشنه های فرد در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار بگیرند.

روش انجام تست hpv
روش انجام تست hpv

بعد از آماده شدن فرد، پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن او می‌کند. وظیفه اصلی این ابزار جدا نگه داشتن دیواره های واژن است تا پزشک به راحتی دهانه رحم را ببیند. پس از معاینه، پزشک از طریق یک برس نرم و دستگاه خراش از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند.

توجه داشته باشید که روش انجام تست  hpv و دستگاه هایی که برای انجام آن مورد استفاده قرار می گیرند، برای فرد هیچ ضرری ندارد و در بیشتر مواقع فرد اصلاً آن ها را احساس نمی کند.

آمادگی بعد از آزمایش hpv

بعد از انجام تست hpv، نیازی نیست که نکته خاصی را رعایت کنید و می توانید بلافاصله به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید. همچنین بعد از انجام آزمایش لازم است تا از پزشک خود در مورد زمان مشخص شدن نتایج تست نیز سؤال بپرسید و بدانید که چه زمانی باید به سراغ نتایج آزمایش خود بروید.

بیشتر بخوانید: آیا آزمایش زگیل تناسلی را می توان با آزمایش خون انجام داد؟

نتایج آزمایش hpv

پس از انجام تست و دریافت نتایج آزمایش، اگر جواب آزمایش منفی بود؛ یعنی خوشبختانه شما هیچ گونه ویروسی از بیماری hpv ندارید و بدن شما در سلامت کامل است.

اما اگر نتایج این آزمایش مثبت شد، نشان از آن است که ممکن است شما به بیماری hpv مبتلا شده باشید. در این صورت نیازی نیست که ترس و استرس داشته باشید. چرا که این آزمایش و نتایج حاصل از آن نشان دهنده بیماری خاص به خصوص سرطان دهانه رحم نیست. بلکه به عنوان یک هشدار برای فرد تلقی می شود که تا کار از کار نگذشته به درمان خود اقدام کند.

نتایج آزمایش hpv
نتایج آزمایش hpv

اگر تست hpv شما مثبت شد، باید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایش های بیشتری را بر روی شما انجام دهد و نوع دقیق بیماری و شدت پیشروی آن مشخص شود. پس از گذراندن این مراحل می توانید وارد مرحله درمان شده و با استفاده از روش های درمانی مختلف، بیماری خود را از بین ببرید.

کلام آخر

عفونت hpv یکی از بیماری های واگیری است که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست به انسان منتقل می شود. البته این ویروس ها اکثرا از طریق یک خراش ریز یا بریدگی بر روی پوست، وارد بدن فرد سالم می شوند. اگر احساس می کنید با یک فرد ناقل بیماری در ارتباط بودید و رفتار مشکوکی داشتید بهتر است در سریع ترین زمان ممکن نسبت به انجام تست hpv اقدام کنید. در صورت تشخیص سریع، روند درمانی بسیار ساده تر و سریع تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.