اهمیت تست پاپ اسمیر: چرا هر زنی باید این آزمایش را انجام دهد؟

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم استفاده می شود. این بیماری رتبه پنجم را در بین سرطان های زنان دارد. این سرطان در مراحل اولیه و ضایعات پیش سرطانی، با موفقیت درمان می شود. این بدان معنی است که تشخیص به موقع، به نجات زندگی و باروری بسیاری از زنان کمک می کند.

از این رو باید به خوبی با این تست آشنا شده و طبق روال مشخص و مورد نیاز خود، آن را انجام دهید. در این راستا، آنی آزما با ارائه خدمات پزشکی در منزل، به شما در انجام آسان تست و دریافت نتیجه کمک می کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این تست بپردازیم.

تست پاپانیکولائو چه نوع آزمایشی است؟

تست پاپ اسمیر (رنگ آمیزی پاپانیکولائو) یک آزمایش سیتولوژیکی است که به تشخیص سرطان و تغییرات سلولی پیش سرطانی در مراحل اولیه کمک می کند. در بیشتر موارد، این سلول ها بدون علامت رشد می کنند. از این رو می توان با کمک این تست، درمان را به موقع شروع کرد و خطر عواقب آن را کاهش داد.

حوزه اصلی این مطالعه، زنان و زایمان است. تست پاپانیکولائو برای تشخیص سرطان دهانه رحم، در مراحل اولیه استفاده می شود. تجزیه و تحلیل بر اساس نشانه ها، به عنوان بخشی از معاینات غربالگری به کار می رود. در طول معاینه، پزشک، سلول های سطح و کانال دهانه رحم را جمع آوری کرده و به آزمایشگاه می فرستد. آزمایشگاه مجموعه ای از تست ها را انجام می دهد تا ساختار، مکان و وضعیت سلول ها تعیین شوند. این اطلاعات به پزشک کمک می کنند تا تصمیم بگیرد که آیا به درمان یا نظارت دقیق تری نیاز است یا خیر.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چه چیزی نشان می دهد؟

تست پاپ اسمیر تنها برای زنان کاربرد ندارد. این تست همراه با سایر مطالعات سیتولوژیکی، برای شناسایی یا حذف تغییرات بدخیم در سلول های تنفسی، عصبی، اسکلتی عضلانی و غیره استفاده می شود. در این مورد، سواب های برونش، مغزی نخاعی، مایعات مفصلی و سایر مواد برای تجزیه و تحلیل جمع آوری می شوند.

قرار دادن نمونه تست پاپ اسمیر بر روی شیشه
قرار دادن نمونه تست پاپ اسمیر بر روی شیشه

تست پاپ چه زمانی انجام می شود؟

زمان انجام تست پاپ اسمیر به زمان شروع فعالیت جنسی بستگی دارد. سرطان دهانه رحم می تواند در هر سنی شروع شود و در مراحل اولیه بدون علامت است. از این رو این مطالعه برای همه زنان، از سن 21 تا 65 سالگی یا از شروع فعالیت جنسی قابل انجام می باشد. در سن 21 سالگی، اگر زن بیش از 3 سال فعالیت جنسی داشته باشد، می توان این مطالعه را انجام داد.

اگر نشانه دیگری وجود نداشته باشد، هر 3 سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام می شود. در صورت وجود عوامل خطر، باید به طور مرتب یک بار در سال یا بیشتر این تست را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر و نکاتی که باید بدانید

عوامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم چه هستند؟

شایع ترین علت سرطان دهانه رحم، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. تقریبا هر زن دارای فعالیت های جنسی، در طول زندگی خود با نوعی از ویروس مواجه می شود. برخی از سویه های HPV، انکوژن هستند. آنها می توانند به شکل گیری تغییرات پیش سرطانی در سلول ها کمک کنند. در بیشتر موارد، بدن به تنهایی با ویروس مقابله می کند، اما گاهی اوقات التهاب مزمن می شود. در این صورت تومورهای بدخیم به وجود می آیند.

‌در صورت تشخیص یک سویه انکوژنیک ویروس در طول معاینه، باید تست پاپ اسمیر تجویز شود. سایر عوامل مرتبط با سبک زندگی و سلامت عمومی، ممکن است نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • وجود سلول های پیش سرطانی، ثبت شده در مطالعات قبلی
  • شروع زودرس فعالیت جنسی
  • تغییر مکرر شرکای جنسی
  • رد داروهای ضد بارداری
  • سیگار کشیدن
  • ضعف ایمنی
  • HPV
شروع زمان آزمایش از 21 سالگی
شروع زمان آزمایش از 21 سالگی

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شویم؟

جهت آماده شدن برای تست پاپ، باید موارد زیر را انجام دهید.

  • حداقل 2 روز قبل از تست، از رابطه جنسی خودداری کنید. از شیاف واژینال و قرص، اسپرم کش، اسپری یا تامپون استفاده نکنید.
  • تاریخ تست را انتخاب کنید. آزمایش باید خارج از قاعدگی و بالای 48 ساعت پس از کولپوسکوپی طولانی انجام شود.
  • در صورت وجود علائم بیماری عفونی دستگاه تناسلی (ترشحات غیر معمول، خارش، بوی نامطبوع)، توصیه می شود قبل از معاینه تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: چه زمان باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهیم؟

تست پاپ چگونه انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر در حین معاینه روی صندلی زنان انجام می شود. مراحل این تست عبارتند از:

  • پزشک به کمک یک ابزار پزشکی، دهانه واژن را بازتر می کند.
  • سپس به آرامی مخاط و ترشحات سطح دهانه رحم را با سواب خارج می کند.
  • پزشک با یک برس مخصوص، مواد را جمع آوری کرده و سپس آن را روی شیشه یا ظرفی قرار داده و به آزمایشگاه می فرستد. برای مطالعه، لازم است نمونه های سلولی از کل سطح و کانال دهانه رحم جمع آوری شوند. برای هر یک از مناطق مورد مطالعه، یک لیوان یا ظرف جداگانه تهیه می شود.
  • بر اساس نتایج آزمایش، پزشک در مورد نیاز به تحقیقات بیشتر تصمیم می گیرد یا تاریخ ملاقات پیشگیرانه بعدی را تعیین می کند.
وجود شرایط خاص برای انجام تست
وجود شرایط خاص برای انجام تست

چگونه نتایج این تست را بخوانیم؟

جواب آزمایش پاپ اسمیر نسبت به استانداردهای مختلف، به شیوه های متفاوتی بیان می شود. در حالت معمول، دارای دو پاسخ مثبت و منفی است. تست پاپ اسمیر زمانی طبیعی (منفی) بوده که تمام سلول ها دارای اندازه و شکل طبیعی باشند. اسمیر با انحراف (مثبت) زمانی رخ می دهد که سلول هایی با انحراف در شکل و اندازه، پیدا شوند. برای توصیف درجه ناهنجاری، از اصطلاحات خاصی استفاده می شود که عبارتند از: فرآیند التهابی، آسیب داخل اپیتلیال درجه پایین یا بالا. پاپ اسمیر غیرطبیعی یا منفی همیشه به این معنی نیست که یک زن، مبتلا به سرطان است.

جمع بندی

آزمایش پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری ضروری برای زنان است که می تواند علائم اولیه سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد. توصیه می شود که زنان از سن 21 سالگی آزمایش را شروع کرده و طبق توصیه پزشک خود به غربالگری های منظم ادامه دهند. آنی آزما طیف گسترده ای از خدمات پزشکی سیار، از جمله تست پاپ اسمیر در منزل و سایر آزمایش های تشخیصی را ارائه می دهد.

ما اطمینان حاصل می کنیم که بیماران ما بهترین مراقبت ممکن را از متخصصان پزشکی مجرب دریافت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ما و ثبت درخواست نمونه گیری، از وب سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.