با انجام انواع چکاپ ها از بروز بیماری های خطرناک در بدن خود جلوگیری کنید

انواع چکاپ ها

آزمایش چکاپ شامل مجموعه آزمایش هایی است که هر فرد به صورت دوره ای باید انجام دهد. این آزمایش ها تنها مربوط به مواقع بیماری فرد نمی شود بلکه هر فرد سالم هم برای بررسی میزان سلامت خود و پیشگیری از بروز مشکلات آتی نیاز به انجام آزمایش چکاپ پیدا می کند. با انجام انواع چکاپ ها فرد نسبت به کمبود های موجود در بدن خود مانند کمبود مواد معدنی یا ویتامین ها آگاه شده و می تواند با تشخیص به موقع بیماری از بروز آسیب های بعدی جلوگیری کند.

انواع آزمایش چکاپ

هر فرد بنا به جنسیت، سن، شرایط فیزیولوژیکی بدن، سابقه بیماری و بسیاری موارد دیگر ممکن است به چکاپ های مختلفی نیاز داشته باشد.

زمان آزمایش چکاپ به شرایطی مشابه با شرایط بالا بستگی دارد اما در حالت کلی هر فرد نیاز دارد تا حداقل یک بار در سال آزمایش های عمومی مربوط به سلامت را انجام دهد تا از وضعیت بدنی خود اطمینان حاصل کند.

  • انواع چکاپ مربوط به سالمندان

سالمندان جزء رده های سنی حساس محسوب می شوند که باید انواع چکاپ ها را به صورت دوره ای انجام دهند. این آزمایش ها به صورت کلی شامل چکاپ آزمایش خون برای بررسی بیماری هایی همچون دیابت و چربی، آزمایش کلسترول برای اندازه گیری گلیسیرید، تری گلیسیرید و میزان رسوب آنها در عروق، آزمایش ویتامین D برای بررسی میزان ویتامین D و جلوگیری از پوکی استخوان و آزمایش مدفوع و ادرار برای بررسی مشکلات کلیوی و بیماری های روده ای می شود.

نمونه گیری برای انجام آزمایش
نمونه گیری برای انجام آزمایش
  • آزمایش چکاپ مخصوص آقایان

آزمایش PSA برای وضعیت پروستات آقایان استفاده می شود. در این چکاپ با انجام عکس برداری، وجود مشکلاتی همچون سرطان پروستات تشخیص داده شده و هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام می شود. آقایانی که وارد دوره میانسالی می شوند باید هر سال آزمایش های مربوط به پروستات را انجام دهند.

  • آزمایش چکاپ مخصوص بانوان

آزمایش pap smear برای بررسی ناهنجاری های دهانه رحم انجام می شود. به طور کلی بهتر است تا بانوان هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. اما در موارد وجود بیماری‌ های زمینه‌ ای یا سابقه خانوادگی، باید دوره انجام چکاپ کوتاهتر شود.

چکاپ بعدی مربوط به آزمایش سرطان سینه می شود که در آن با انجام ماموگرافی از وجود مشکلاتی همچون سرطان سینه اطلاعات حاصل شده و از گسترش آن جلوگیری می شود.

انواع چکاپ ها در مورد خون
انواع چکاپ ها در مورد خون
  • بررسی سلامت قلب

با توجه به گسترش بیماری‌ های قلبی نیاز است تا سلامت قلب خود را به طور دوره‌ ای بررسی کنیم. انواع چکاپ ها در مورد قلب شامل مجموعه آزمایش های فشار خون، کلسترول، BMI و عکسبرداری الکتروکاردیوگرافی می شود.

  • چکاپ میزان ویتامین در بدن

برای بررسی بعضی از مشکلات مانند پوکی استخوان، دسته ای از سرطان ها، کم خونی و اختلالات سیستم گوارشی نیاز به انجام چکاپ برای تعیین میزان مقادیر ویتامین در بدن است. این چکاپ از طریق آزمایش خون و بررسی مقادیر مختلف ویتامین در آن انجام می‌ شود.

  • چکاپ دندان و لثه

توصیه می‌ شود تا افراد هر ۶ ماه به دندانپزشکی مراجعه کرده و دندان های خود را از لحاظ وجود پوسیدگی و سایر مشکلات بررسی کنند.

چکاپ سالیانه چشم پزشکی
چکاپ سالیانه چشم پزشکی
  • آزمایش تیروئید

افرادی که به طور ناگهانی چاق یا لاغر می شوند احتمالا با مشکلات مربوط به تیروئید مواجه هستند. این افراد نیاز دارند تا میزان پرکاری یا کم کاری تیروئید را از طریق انواع چکاپ ها در مورد آن بررسی کنند.

آزمایش تیروئید به صورت نمونه برداری از خون انجام می‌ شود. در این تست عملکرد غده تیروئید و اختلالات مربوط به آن از طریق اندازه گیری میزان هورمون تحریک کننده تیروئید و هورمون های تیروئیدی بررسی می شود.

  • بررسی عملکرد کلیه

افراد دارای سابقه در زمینه بیماری‌ های کلیوی همچون سنگ کلیه باید انواع چکاپ ها در مورد کلیه را به طور مرتب انجام دهند. این چکاپ ها شامل بررسی وجود سنگ و بیماری های موثر بر عملکرد کلیه می شود.

انجام چکاپ کامل بدن
انجام چکاپ کامل بدن

گروه های سنی مختلف معمولا به آزمایش های متفاوتی به عنوان چکاپ کامل بدن نیاز دارند. به عنوان مثال افراد ۲۰ تا ۳۰ سال بهتر است آزمایش های مربوط به فشار خون، معاینه چشم و دندان را به صورت سالیانه انجام دهند.

با افزایش رده های سنی آزمایش های دیگری نیز به لیست چکاپ های لازم برای افراد اضافه می‌ شود. تا جایی که افراد میانسال باید آزمایش های مربوط به دیابت، چربی خون و پوکی استخوان را نیز به طور مرتب انجام دهند.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ تیروئید سطح ۲

چکاپ ویژه قلب

مقالات مرتبط:

چه افرادی باید تست چکاپ کامل را انجام بدهند و هر فرد نیاز به چه آزمایش هایی در این تست دارد؟

چرا چکاپ دوره ای سلامت بدن ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.