انجام آزمایش کراتین برای چه کسانی ضروری است؟

آزمایش کراتین

کراتین، در اثر فرآیندهای تولید انرژی در عضلات ایجاد شده و باقی می ماند، سپس به عنوان ماده ای زائد در ادرار دفع می گردد. بر همین اساس تست کراتین معیاری است که عملکرد کلیه شما را در فیلتر کردن مواد زائد خون می سنجد. اندازه گیری کراتین موجود در خون یا ادرار سرنخ هایی را به پزشک ارائه می کند تا مشکلات احتمالی کلیه را تشخیص دهد. اگر می خواهید بدانید چه زمانی باید آزمایش کراتین انجام دهید و چگونه نتایج آزمایش خود را تفسیر کنید، تا انتها همراه ما باشید.

هدف از تست کراتین چیست و چه زمانی تجویز می شود؟

پیش از اینکه بخواهید به انجام آن فکر کنید بهتر است بدانید آزمایش کراتین برای چیست. اولین هدف از این آزمایش درک بهتر عملکرد کلیه ها است و اندازه گیری آن به تشخیص و نظارت بر مشکلات کلیوی کمک می کند. طی این تست مقدار کل ماده در خون یا ادرار فرد مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمایش کراتین معمولا زمانی توصیه می شود که علائم یا سابقه سلامت شما حاکی از افزایش ریسک نارسایی کلیوی باشد. پس چنانچه علائمی دارید که از مشکلات زمینه ای ناشی شده و احتمال دارد بر کلیه های شما تاثیر بگذارد، این آزمایش به تشخیص بهتر کمک می کند.

برخی عواملی که خطر بیماری کلیوی را تشدید می کنند شامل دیابت، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا هستند. همچنین اگر دارویی مصرف می کنید که امکان دارد بر عملکرد کلیه تاثیر بگذارد، آزمایش دوره ای کراتینین را جهت بررسی بروز عارضه جانبی، پیشنهاد می کنیم.

آزمایش کراتین چگونه انجام می گیرد؟

سطح کراتین را به دو صورت یعنی در خون یا ادرار ارزیابی می کنند. برای بررسی کراتین خون، باید مانند سایر انواع آزمایش های متداول، نمونه خون بدهید. آزمایش ادرار اما تا حدی متفاوت است. بدین منظور شما می بایست تمام ادرار خود را در یک دوره 24 ساعته جمع آوری کنید. ظرف جمع آوری ادرار و دستورالعمل نحوه نگهداری آن توسط مرکز مراقبتی بهداشتی به شما ارائه می گردد. به طور کلی تست ادرار 24 ساعته آزمایش کراتین شامل مراحل زیر است:

  • صبح مثانه خود را خالی و زمان آن را ثبت نمایید.
  • برای 24 ساعت آینده، ادرارتان را در ظرف مخصوص ذخیره کنید.
  • ظرف ادرار را در محلی خنک یا خنک کننده حاوی یخ نگهداری نمایید.
  • پس از اتمام زمان معین، ظرف و نمونه خود را بلافاصله به مرکز مراقبتی تحویل دهید.
  • شما به آمادگی خاصی برای تست نیاز ندارید، البته توصیه می کنیم 24 ساعت پیش از انجام آزمایش گوشت پخته نخورید. زیرا می تواند سطح کراتینین را به طور موقت افزایش دهد.
آزمایش کراتین
آزمایش کراتین

جواب تست کراتینین شامل چه مواردی است؟

نتایج حاصل از آزمایش به روش های مختلفی اندازه گیری و تفسیر می شود، از جمله:

  • سطح کراتینین سرم

کراتینین به طور طبیعی وارد جریان خون شده و با سرعت ثابت فیلتر می گردد. بنابراین در صورت افزایش مقدار آن در خون، عملکرد ضعیف کلیه ها محتمل است. برای تفسیر آزمایش کراتین می بایست محدوده عادی آن را بدانید. بر این اساس میزان نرمال کراتینین خون برای مردان بالغ 0.74 الی 1.35 و برای زنان بالغ 0.59 تا 1.04 میلی گرم در دسی لیتر است.

  • نرخ فیلتراسیون گلومرولی در آزمایش کراتین (GFR)

اندازه گیری کراتینین برای تخمین سرعت عملکرد کلیه ها به کار می رود. از آنجایی که کراتینین سرم در هر فرد متفاوت است، در نتیجه تست GFR اطلاعات دقیق تری را در مورد کلیه ارائه می دهد. در فرمول محاسبه GFR تعداد کراتینین سرم و عواملی نظیر سن و جنس را در نظر می گیرند. نمره GFR زیر 60 نشان دهنده بیماری کلیوی است.

  • کلیرانس کراتینین

این معیار نشان می دهد کلیه ها چگونه کراتین را از جریان خون برای دفع در ادرار، فیلتر می کنند. این مورد از آزمایش کراتین را از طریق نمونه ادرار 24 ساعته می توان تعیین کرد. محدوده معمول آن برای مردان 19 تا 75 ساله، 77 الی 160 mL/min/BSA است. همچنین محدوده نرمال زنان بر اساس سن به شرح زیر می باشد:

  • 18-29 سال: 78 الی 161 mL/min/BSA
  • 30-39 سال: 72 الی 154 mL/min/BSA
  • 40-49 سال: 57 الی 146 mL/min/BSA
  • 50-59 سال: 62 الی 139 mL/min/BSA
  • 60-72 سال: 56 الی 131 mL/min/BSA

البته توجه داشته باشید که میزان نرمال کراتین خون در بزرگسالان بسته به آزمایشگاه می تواند تا حدودی متفاوت باشد. زیرا برخی مراکز از اندازه گیری های متفاوتی در آزمایش کراتین استفاده می کنند، بنابراین در مورد معنای جواب آزمایش خود حتما با پزشک صحبت کنید.

تفسیر تست کراتین
تفسیر تست کراتین
  • نسبت آلبومین به کراتینین

آلبومین پروتئینی در خون است که همواره مقدار کمی از آن در ادرار وجود دارد. بنابراین نسبت آلبومین به کراتینین می تواند جهت سنجش سلامت کلیه موثر باشد. محدوده طبیعی این نسبت برای مردان بالغ کمتر از 17 و برای زنان بالغ کمتر از 25 میلی گرم در گرم است. نتایج بالاتر از حد مذکور می توان نشانگر بیماری کلیوی باشد.

نتایج غیر عادی و سطوح غیر طبیعی کراتینین به چه معناست؟

چنانچه سطح این ماده در آزمایش کراتین بالاتر از حد طبیعی باشد، موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

  1. مسدود شدن دستگاه ادراری
  2. مشکلات کلیوی مانند آسیب یا نارسایی کلیه، عفونت یا کاهش جریان خون
  3. از دست دادن مایعات بدن
  4. مشکلات عضلانی نظیر تجزیه فیبرهای عضلانی (رابدومیولیز)
  5. مشکلات دوران بارداری اعم از تشنج ناشی از اکلامپسی
  6. فشار خون بالا ناشی از پره اکلامپسی

همچنین سطوح پایین تر از حد طبیعی کراتین می تواند به سبب مشکلات عضلات، اعصاب و در نتیجه کاهش توده عضلانی رخ دهد.

تست کراتین خون و ادرار
تست کراتین خون و ادرار

آیا می توانیم در خانه آزمایش کراتین بدهیم؟

همانطور که اشاره شد آزمایش کراتینین ادرار 24 ساعت زمان می برد، بنابراین مسلما باید جمع آوری ادرار در خانه صورت گیرد. اما این تنها راه برای آزمایش و تست کراتین در خانه نیست. ما در آنی آزما امکان انجام انواع آزمایشات سلامتی را در منزل و هر مکانی که شما بخواهید فراهم آورده ایم. بدین منظور تنها کافی است سفارش خود را در سایت ما ثبت کنید تا متخصصان در کمترین زمان به محل شما اعزام گردند.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ سطح ۱

چکاپ سطح ۲

مقالات مرتبط:

bun در آزمایش خون چیست و هدف از انجام آن چه می باشد؟

علت بالا بودن urea در آزمایش خون چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.