از تفسیر جواب آزمایش hpv چه می دانید؟

تفسیر جواب آزمایش hpv

ویروس hpv از جمله ویروس هایی است که در رابطه جنسی از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. برای تشخیص وجود این ویروس در بدن هر فرد از آزمایش hpv استفاده می شود. این آزمایش برای کسانی تجویز می شود که مشکوک به hpv هستند. تفسیر جواب آزمایش hpv باید توسط پزشک متخصص انجام شود. با این وجود، بیمار نیز با داشتن اطلاعات مختصر می تواند آزمایش hpv خود را تا حدودی تفسیر کند.

آشنایی با ویروس hpv و راه های انتقال آن

پیش از تفسیر جواب آزمایش hpv مردان و زنان باید اطلاعات مختصری در رابطه با خود بیماری و راه های انتقال آن داشته باشید. ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار hpv نامیده می شود، نوعی بیماری عفونتی است که از طریق روابط جنسی انتقال می یابد. یکی از دلایل اصلی زگیل تناسلی نیز انتقال ویروس hpv عنوان می شود. البته، انتقال این ویروس تنها به روابط جنسی محدود نمی شود و دلایل دیگری هم دارد.

بیشتر بخوانید: آزمایش اچ پی وی را جدی بگیرید

به عنوان مثال، ویروس hpv می تواند از طریق زخم یا خراش پوستی از فردی آلوده به فرد دیگر منتقل شود. در برخی از موارد، این ویروس از مادر به جنین نیز انتقال می یابد. ابتلا به ویروس hpv می تواند منجر به ابتلا به سرطان دهانه رحم، سرطان گلو و سرطان مقعد شود. البته، در بسیاری از موارد نیز هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. با این وجود، اطلاع از روش های انتقال ویروس hpv و پیشگیری از آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ویروس hpv
ویروس hpv

بهترین روش برای تفسیر جواب آزمایش hpv

ابتلا به ویروس hpv غالباً با مثبت یا منفی بودن نتیجه آزمایش مشخص می شود. مثبت بودن نتیجه آزمایش hpv بدان معنی است که فرد نوع پرخطر این ویروس مبتلا را دارد. در خانم هایی که به نوع پرخطر ویروس hpv مبتلا شده اند، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار بالا خواهد بود. اگرچه، هیچ گونه قطعیتی در ابتلا به سرطان دهانه وجود ندارد اما باید مثبت بودن تفسیر جواب آزمایش hpv را یک نشانه هشدار دهنده در نظر گرفت.

برای خانم هایی با آزمایش hpv مثبت، پزشک متخصص معمولاً انجام آزمایش بعد از یک سال به منظور بررسی وضعیت عفونت را توصیه می کند. منفی بودن جواب آزمایش hpv نشان می دهد که فرد به هیچ یک از سویه های ویروس hpv مبتلا نیست. البته، پزشک بسته به تشخیص و علائم بیمار می تواند انجام آزمایشاتی از قبیل کولپوسکوپی، بیوپسی، برداشتن سلول های غیرطبیعی دهانه رهانه یا معاینه سالانه را توصیه کند.

گاهی اوقات، تفسیر جواب آزمایش hpv به گونه ای است که بیمار به پزشک متخصص زنان ارجاع داده می شود. حتی در صورت تشخیص ابتلا به انواع سرطان، بیمار باید به پزشک متخصص انکولوژی زنان نیز مراجعه کند.

رابطه بین آزمایش hpv و تست پاپ اسمیر

به این نکته توجه داشته باشید که تفسیر آزمایش genotyping hpv با نتیجه تست پاپ اسمیر معنا پیدا می کند. به همین دلیل است که انجام این دو آزمایش همراه با هم برای بیمار تجویز می شوند. جواب آزمایش hpv منفی و طبیعی بودن تست پاپ اسمیر نشان می دهد که بیمار hpv ندارد و سلول های دهانه رحم کاملاً طبیعی هستند. در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در چنین افرادی بسیار پایین در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: اطلاعات لازم درباره تست ‏hpv‏ مردان

در تفسیر جواب آزمایش hpv و نتیجه تست پاپ اسمیر به موارد زیر توجه کنید:

  • منفی بودن آزمایش hpv و نامشخص بودن تست پاپ اسمیر: در این حالت، بیمار hpv ندارد و غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم به ویروس hpv ارتباطی ندارند. در نتیجه، پزشک باید به دنبال علل دیگری برای نامشخص بودن تست پاپ اسمیر بیمار بگردد.
  • منفی بودن آزمایش hpv و غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر: منفی بودن آزمایش hpv نشان می دهد که بیمار به این ویروس مبتلا نشده است اما سلول های دهانه رحم غیر طبیعی هستند. در نتیجه، علت غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم می تواند موارد دیگری باشد.
  • آزمایش hpv مثبت و طبیعی بودن تست پاپ اسمیر: در این تفسیر جواب آزمایش hpv و تست پاپ اسمیر، بیمار ویروس hpv دارد اما سلول های دهانه رحم کاملاً طبیعی هستند. پزشک در چنین مواردی با انجام آزمایشات بیشتر باید به نتایج دقیق تری دست یابد.
  • مثبت بودن آزمایش hpv و غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر: در این حالت، بیمار hpv دارد و سلول های دهانه رحم نیز غیر طبیعی به نظر می رسند. البته، غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. برای تشخیص نهایی حتماً به آزمایشات بیشتر نیاز خواهد بود.
رابطه بین آزمایش hpv و تست پاپ اسمیر
رابطه بین آزمایش hpv و تست پاپ اسمیر

چه آزمایش هایی باید بعد از تفسیر آزمایش hpv انجام شوند؟

همانطور که گفته شد، تفسیر جواب آزمایش hpv به تنهایی نمی تواند ابتلا به سرطان یا بیماری های مختلف را نشان دهد. پزشک متخصص برای رسیدن به پاسخ قطعی و دقیق حتماً انجام آزمایش های دیگری را توصیه خواهد کرد. درمان انتظاری یکی معمول ترین مواردی است که پزشک برای بیماران مبتلا به ویروس hpv توصیه می کند. در این درمان، بیمار باید مدتی را برای انجام دوباره آزمایش hpv منتظر بماند.

بیشتر بخوانید: کاربرد واکسن گارداسیل و بهترین سن برای تزریق آن

علاوه بر این، انجام کولپوسکوپی نیز برای مشاهده دقیق تر وضعیت سلول های دهانه رحم توصیه می شود. در این آزمایش، پزشک وضعیت سلول های دهانه رحم را به کمک لنز مخصوص بررسی می کند. در برخی از موارد، نمونه برداری از دهانه رحم یا بیوپسی نیز انجام می شود. ‌در نهایت، درمان بر اساس نتیجه آزمایش ها آغاز خواهد شد.

تست های تکمیلی آزمایش hpv
تست های تکمیلی آزمایش hpv

سخن پایانی

خوشبختانه، در سال های اخیر شاهد معرفی واکسن هایی به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس hpv بوده ایم. تزریق واکسن hpv از بروز بیماری هایی از قبیل زگیل تناسلی یا سرطان هایی از قبیل دهانه رحم، مقعد یا گلو جلوگیری می کند. انجام آزمایش hpv برای تمام کسانی که مشکوک به ابتلا به این ویروس هستند، ضروری در نظر گرفته می شود.

مثبت بودن تفسیر جواب آزمایش hpv به معنای ابتلا به این ویروس است. پزشک متخصص پس از اطمینان از ابتلا به ویروس معمولاً تست پاپ اسمیر را تجویز می کند تا از سلامت دهانه رحم مطمئن شود. آیا تاکنون آزمایش hpv داده اید؟ لطفاً تجربه خود را با ما در بخش نظر در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.