آزمایش ALT یا SGPT در خون

آزمایش ALT

‌آلانین ترانس آمیناز (ALT) آنزیمی است که عمدتاً در کبد وجود دارد. آزمایش ALT اغلب برای کمک به ارزیابی سلامت کبد استفاده می شود. سطوح بالای ALT در خون، می تواند نشان دهنده آسیب به کبد یا بیماری کبدی باشد. آلانین ترانس آمیناز، نوعی از پروتئین در سلول می باشد که مانند یک کاتالیزور عمل کرده و باعث می شود تا فرآیندهای خاص در بدن روی دهد. می توان گفت که آنزیم های زیادی در بخش های مختلف بدن وجود دارند که هر یک دارای وظیفه مهمی هستند.

آزمایش خون ALT چیست؟

آزمایش خون آلانین ترانس آمیناز میزان ALT را در خون اندازه گیری می کند. سطح ALT در خون زمانی که کبد آسیب می بیند افزایش می یابد، بنابراین، اغلب پزشک از آزمایش ALT برای کمک به ارزیابی سلامت کبد استفاده می کنند.

از آنجایی که برخی از انواع مشکلات کبدی می توانند باعث تغییر میزان نرمال ALT شوند، پزشک از این آزمایش به تنهایی برای تشخیص شرایط استفاده نمی کنند. آزمایش‌ خون ALT‌ اغلب در آزمایش های خون، مانند آنزیم های کبدی (HFP یا LFT) یا متابولیک جامع (CMP) در نظر گرفته می شود.

آزمایش خون، چندین جنبه از خون را با یک نمونه اندازه گیری می کند و می تواند اطلاعات دقیق تری در مورد سلامت کلی بدن ارائه دهد.

ضرورت آزمایش ALT

مهم ترین کاربرد آزمایش‌ ALT‌ ناشتا، کمک به ارزیابی سلامت کبد است. اگر سلول های کبد آسیب ببیند، می تواند باعث نشت ALT‌‌ به خون شود، بنابراین آزمایش خون ALT می تواند به پیدا کردن مشکلات کبدی کمک کند.

پزشک ممکن است یک آزمایش خون شامل ارزیابی آلانین ترانس آمیناز را برای شما تجویز کند که جهت کمک به غربالگری، نظارت یا تشخیص بیماری ‌های کبدی تجویز می شود.

علائم بیماری کبدی
علائم بیماری کبدی

غربالگری در آزمایش

غربالگری به معنای بررسی مسائل سلامتی کبد قبل از شناسایی علائم است. اگر نشانه های بیماری کبدی را دارید پزشک اغلب غربالگری را با یک آزمایش خون کبدی که شامل آزمایش ALT است توصیه می کند. این موارد شامل:

  • مصرف زیاد الکل.
  • سابقه خانوادگی بیماری کبد.
  • دیابت.
  • چاقی.

نظارت بر سلامتی کبد

اگر بیماری کبدی دارید، ممکن است پزشک، اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه چکاپ، برای نظارت بر وضعیت شما آزمایش ALT را تجویز کند. پزشک برای بررسی اینکه آیا بدون درمان یا با روش های خاص درمانی در حال بهبود هستید یا بدتر شده اید، این آزمایش را تجویز کند.

اگر دارویی مصرف می کنید که می تواند بر سلامت کبد شما تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که تحت آزمایش خون ALT و آزمایش آنزیم کبدی قرار بگیرید.

نشانه های بیماری کبد و تشخیص آن

هنگامی که علائم و نشانه های مشکلات احتمالی کبدی را مشاهده می کنید، ممکن است پزشک از آزمایش خون ALT برای تشخیص بیماری استفاده کند. در حالی که پزشک نمی توانند یک بیماری را تنها بر اساس سطح ALT‌ تشخیص دهد، اما کاربرد آزمایش ALT این است که می تواند بخش مهمی از فرآیند تشخیصی باشد. علائم و نشانه های بیماری های کبدی عبارتند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • درد شکم.
  • خارش پوست.
  • زردی (زردی پوست و سفیدی چشم).
  • خستگی.
  • از دست دادن اشتها.
آزمایش آلانین ترانس آمیناز
آزمایش آلانین ترانس آمیناز

نتایج آزمایش خون ALT به چه معناست؟

گزارش های آزمایش خون، از جمله گزارش های آزمایش آلانین ترانس آمیناز (ALT)، معمولاً اطلاعات زیر را ارائه می دهند:

  • میزان آلانین ترانس آمیناز اندازه گیری شده در خون.
  • محدوده اندازه گیری نرمال برای آن تست.
  • اطلاعاتی که نشان می دهد نتیجه شما طبیعی است یا بالا یا پایین.

لازم به ذکر است که محدوده طبیعی آلانین ترانس آمیناز (ALT) متفاوت است. یک محدوده مرجع برای آزمایشALT  7 تا 56 U/L (واحد در لیتر) است. سطح ALT به طور معمول در مردان بالاتر از زنان است.

نکات مهم هنگام انجام آزمایش ALT

اگر آزمایش خون ALT شما بخشی از تست متابولیک جامع (CMP) است، احتمالاً باید 10 تا 12 ساعت قبل از آزمایش‌ خون CMP ناشتا باشید. توجه داشته باشید که پزشک، دستورالعمل هایی را به شما می دهد که روش آمادگی برای آزمایش‌ خون را نشان می دهد. حتما دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید.

بسیاری از انواع مختلف داروها و مکمل‌ ها می‌ توانند بر میزان نرمال ALT خون تأثیر بگذارند، بنابراین مهم است که قبل از انجام آزمایش‌، در خصوص داروها یا مکمل ‌های غذایی، اطلاعات لازم را در اختیار پزشک خود بگذارید. در برخی موارد، پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از انجام آزمایش، مصرف دارو را متوقف کنید.

ورزش شدید همچنین می ‌تواند بر سطح ALT تأثیر بگذارد، بنابراین قبل از انجام آزمایش ALT به پزشک خود بگویید که تمرینات بدنی سختی را انجام می ‌دهید.

بالا یا پایین بودن سطح ALT
بالا یا پایین بودن سطح ALT

علت و نشانه های بالا یا پایین بودن ALT در آزمایش خون

پایین بودن ALT در آزمایش‌ خون غیر معمول است، اما به طور معمول دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، سطح ALT کمتر از حد طبیعی می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B6 یا بیماری مزمن کلیوی باشد.

اگر نتایج آزمایش‌ آلانین ترانس آمیناز، بالا بودن ALT در آزمایش‌ خون را نشان می دهد، لزوماً به این معنی نیست که شما یک بیماری پزشکی دارید که نیاز به درمان دارد. عوامل دیگری می توانند بر سطوح شما تأثیر بگذارند، از جمله:

ورزش: یکی از عوامل موثر در بالا رفتن سطح ALT، ورزش های شدید است.

داروها: چندین دارو و مکمل می توانند بر سطح ALT تأثیر بگذارند، از جمله داروهای مسکن مانند استامینوفن.

جنسیت: دانشمندان بر این باورند که تفاوت های هورمونی به تفاوت های جنسی در سطوح ALT کمک می کند.

آزمایش خون ALT
آزمایش خون ALT

قاعدگی: سطح ALT می تواند در طول چرخه قاعدگی شما افزایش یا کاهش یابد.

سن: سطح ALT با افزایش سن کاهش می یابد.

شاخص توده بدنی: چندین مطالعه ارتباط بین سطوح ALT‌ و شاخص توده بدنی (BMI) را نشان داده اند که ممکن است تفسیر نتایج آزمایش ALT را در افراد چاق تغییر دهد.

جمع بندی

آزمایش خون ALT می تواند ارزیابی سلامتی کبد را برای پزشک آسان کند. بنابراین، اگر نشانه ها و علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، بهتر است تا با پزشک خود مشورت کنید. پیگیری زودهنگام این نشانه ها و دنبال کردن درمان بیماری های کبدی، از وخیم شدن شرایط این عضو مهم در بدن جلوگیری می کند.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه کبد

چکاپ ویژه گوارش

مقالات مرتبط:

چه آزمایش سلامت عملکرد کبد را آشکار می کنند؟

آزمایشات کبدی و عوامل مداخله گر در آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.