راهنمایی کلی درباره روش های آزمایش های هورمونی تیروئید+ نحوه انجام آن ها

آزمایش های خون تیروئید بخش قابل توجهی از تشخیص و درمان اختلالات تیروئید هستند. با این حال، برای درک بهتر نیاز به اطلاعاتی در مورد این که این آزمایشات چه چیز ها و فاکتور هایی را بررسی می کنند و چگونه تیروئید شما را تحت تاثیر قرار می دهند، دارید. بدون این بررسی ها برخی از نتایج آزمایش های هورمونی تیروئید می تواند غیر قابل فهم و متناقض به نظر برسند.

گرفتن خون برای آزمایش تیروئید  تست های تیروئید که به آزمایش خون نیاز دارند
گرفتن خون برای آزمایش تیروئید تست های تیروئید که به آزمایش خون نیاز دارند

چه آزمایش هایی برای بررسی غده تیروئید در نظر گرفته می شوند؟

انواع آزمایش تیروئید  سطح هورمون ها و آنتی بادی ها را در خون بررسی می کند. در برخی موارد پزشک شما، چند آزمایش را با هم تجویز می کند تا تصویر کلی از عملکرد تیروئید شما بدست آورد. در اینجا به  انواع مختلف آزمایش های هورمونی تیروئید، آن چه که آن ها اندازه گیری می کنند و نقشی که در سلامت تیروئید شما ایفا می کنند اشاره خواهد شد.

تیروکسین یا T4

T4 یکی از هورمون هایی است که توسط تیروئید شما تولید می شود. این هورمون به تنظیم فاکتور هایی مانند سطح انرژی، خلق و خو و دمای بدن شما کمک می کند. این هورمون خود به دو بخش تیروکسین کلی و تیروکسین آزاد تقسیم می شود. تیروکسین کلی مقدار هورمونی بوده که در بدن وجود دارد. تیروکسین آزاد مقدار هورمونی است که در بدن شما به هیچ پروتئین دیگری متصل نیست، به این معنی در همان شکل و جایگاه خود به فعالیت ادامه می دهد.

هورمون محرک تیروئید یا TSH

TSH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز شما که در مغز شما قرار دارد تولید می شود. این غده تیروئید را برای تولید دو هورمون اصلی خود تحریک می کند: تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3). غده تیروئید و هیپوفیز با همدیگر در یک حلقه کار می کنند. بنابر این هر کدام می دانند که چقدر هورمون باید تولید کنند.

هنگامی که غده هیپوفیز سطوح پایین هورمون تیروئید را حس می کند، تولید TSH را برای تحریک غده تیروئید افزایش می دهد. از سوی دیگر، اگر تیروئید سطوح بالایی از هورمون تیروئید را تولید کند، هیپوفیز تولید TSH خود را کاهش می دهد. این بدان معنی است که اگر سطح TSH بالایی دارید، ممکن است به این معنی باشد که در نتایج آزمایش های هورمونی تیروئید، غده شما T3 یا T4 کافی تولید نمی کند. اگر سطح TSH پایینی دارید، ممکن است به این معنی باشد که تیروئید شما T3 یا T4 بیش از حد تولید می کند.

معاینه غده تیروئید  معاینه پزشک از غده تیروئید بیمار
معاینه غده تیروئید معاینه پزشک از غده تیروئید بیمار

تری‎یدوتیروئین‎یا T3

تری یدوتیروئین  هورمون دیگری است که توسط تیروئید شما تولید می شود. تری یدوتیروئین  بر متابولیسم و سلامت استخوان و گوارش شما تأثیر می گذارد. سطوح T3 برای تشخیص تیروئید پرکار مفیدتر از تیروئید کم کار است. این به این دلیل بوده که در کم کاری تیروئید، سطح T3 معمولا آخرین  تست از  آزمایش های هورمونی تیروئید می باشد که غیرطبیعی می شود.

محل قرار گیری غده تیروئید  غده تیروئید در گلو قرار دارد
محل قرار گیری غده تیروئید غده تیروئید در گلو قرار دارد

سونوگرافی تیروئید از روش هایی است که می توانید علاوه برآزمایش خون از آن استفاده کنید

در سونوگرافی تیروئید، امواج صوتی به غده تیروئید فرستاده می شود. برای انجام معاینه، مقدار کمی ژل روی سر مبدل دستگاه اولتراسوند گذاشته می ‌شود و سپس روی گردن منتقل می‌ شود. امواج صوتی که از بافت تیروئید منعکس می ‌شوند توسط مبدل اندازه‌گیری می ‌شوند و به یک تصویر سه بعدی تبدیل می ‌شوند که روی صفحه نمایش داده می ‌شود. یک نمونه از آزمایش های هورمونی تیروئید، سونوگرافی می باشد.

تصویر سونوگرافی در آزمایش غده تیروئید  نشان می دهد که آیا غده تیروئید بزرگ شده است یا خیر. تغییرات در بافت  مانند کیست یا تغییرات مربوط به سن در ساختار آن  نیز قابل مشاهده است. بزرگ شدن غده تیروئید می تواند نشانه کم کاری یا بیش فعالی آن در تست تیروئید باشد.

چه عواملی می توانند بر نتایج آزمایشات تاثیرگذار باشند؟

عوامل زیادی ممکن است بر نتایج آزمایش تیروئید تأثیر بگذارد. بنابراین، تغییر یا ناهنجاری در نتایج آزمایش تیروئید می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • بارداری: سطح تیروئید در طول بارداری زنان تغییر می کند.

  • روزه: روزه داری می تواند منجر به افزایش TSH شود.

  • سن: سطح TSH به طور طبیعی با افزایش سن افزایش می یابد.

  • استرس و اضطراب: وجود استرس و اضطراب می تواند منجر به کاهش موقت در تمام آزمایشات عملکرد تیروئید شود.

  • داروها: چندین دارو ممکن است با نتایج آزمایش تیروئید تداخل داشته باشند، از جمله هپارین، فنی توئین و آمیودارون و هر گونه مکمل استروژن که اغلب در قرص های ضد بارداری یافت می شود.

با دانستن این موضوعات می توانید بر زمان انجام آزمایش های هورمونی تیروئید کنترل داشته باشید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه کلیه

چکاپ ویژه کبد

مقالات مرتبط:

آزمایش چکاپ آقایان و ضرورت غربالگری سلامت

آزمایش خون در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.