همه چیز درباره آزمایش کبد چرب و نحوه انجام آن

همان طور که می دانید کبد یکی از بزرگ ترین اندام های داخلی بدن است. این قسمت مهم ترین عضو برای پردازش مواد غذایی و مواد زائد محسوب می شود. از طریق آزمایش کبد چرب می توانید  بیماری کبد چرب را تشخیص دهید.  کبدی که سالم باشد چربی بسیار کمی دارد یا به طور کامل فاقد چربی است. اما اگر مدت زمان زیادی از غذای چرب، فست فودی و الکل استفاده کنید، بدن میزانی از کالری را به شکل چربی در کبد ذخیره خواهد کرد که در این زمان مبتلا به کبد چرب خواهید شد. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد این آزمایش با شما صحبت کنیم.

نحوه انجام آزمایش مربوط به کبد چرب کبد چرب و آزمایش مربوط به آن
نحوه انجام آزمایش مربوط به کبد چرب کبد چرب و آزمایش مربوط به آن

کبد چرب چیست و انواع آن کدام است؟

پیش از این که به مبحث آزمایش کبد چرب بپردازیم، بهتر است شما را با این بیماری و انواع آن آشنا کنیم. کبد چرب به بیماری گفته می شود که بافت کبد فرد بیمار دچار مقدار زیادی چربی شده است. در این زمان کبد فرد ملتهب شده و او را اذیت می کند. در زیر انواع مختلف کبد چرب را شرح خواهیم داد:

  • کبد چرب ناشی از الکل: زمانی که فرد بیمار مقدار زیادی الکل مصرف می کند، کبدش چرب خواهد شد. کبد مقدار معینی از الکل را تحمل می کند و در صورتی که بیش از آن مقدار بنوشید، سلول های کبد آسیب می بینند و مبتلا به کبد چرب خواهید شد.

  • کبد چرب بارداری: در زمان بارداری تعادل هورمون های بانوان بر هم می خورد و همین مسئله در عملکرد کبد اختلال ایجاد می کند و موجب ایجاد کبد چرب می شود.

  • کبد چرب غیر الکلی: این بیماری ناشی از الکل نیست و به دلیل خوردن غذاهای چرب، سیگار کشیدن و … ایجاد می شود. در این بیماری التهاب کبد بسیار کم است یا به طور کلی التهابی وجود ندارد.

آزمایش کبد چرب و انواع آن تشخیص انواع کبد چرب
آزمایش کبد چرب و انواع آن تشخیص انواع کبد چرب

نگاهی به مراحل مختلف کبد چرب

زمانی که به بیماری کبد چرب مبتلا می شوید باید بدانید که این بیماری مراحل مختلفی دارد که در ادامه به شما توضیح می دهیم:

  1. کبد چرب گرید 1: این نوع کبد چرب به علت استفاده از غذاهای ناسالم و پر چرب به وجود می آید. تشخیص کبد چرب با آزمایش خون در این مرحله امکان پذیر است.

  2. کبد چرب گرید 2: این بیماری نسبت به گرید یک مرحله سخت تری است. در این زمان بیماری پیشرفت کرده است. این مرحله به علت استفاده مداوم از الکل، سیگار و تغذیه نادرست ایجاد می شود.

  3. آزمایش کبدچرب گرید 3: در این مرحله بیمار به فیروز کبدی مبتلا شده است. بهتر است در این مرحله علاوه بر تغییر سبک زندگی، دارو نیز مصرف شود.

نام آزمایش مربوط به کبد چرب علامت اختصاری کبد چرب
نام آزمایش مربوط به کبد چرب علامت اختصاری کبد چرب

انواع آزمایش مربوط به کبد چرب

اگر پزشک متخصص شما بخواهد بداند که به کبد چرب مبتلا هستید یا خیر؛ در ادامه ممکن است یکی از آزمایش های زیر را برای شما تجویز کند:

  • آزمایش Bilirubin اسم آزمایش کبد چرب است. بیلی‌روبین به آنزیمی گفته می شود در کبد وجود دارد. هنگامی که کبد نتواند آن ها را پردازش کند زردی روی آن رخ می دهد. سطح نرمال آزمایش بیلی روبین مخصوص Direct Serum  میان ۰ تا ۰.۳ mg/dl بوده و برای Total Serum میان ۰.۳ تا ۱.۲ mg/dl خواهد بود.

  • آزمایش کبدچرب آلبومین. بالا یا پایین رفتن میزان آلبومین موجب ایجاد اختلالات کبدی و کلیوی می شود. آلبومین یکی از  پروتئین‌های پلاسما خون به‌شمار می‌رود. میزان عادی آلبومین یا Albumin Serum در آزمایش خون تقریبا باید حدود ۳.۵ تا ۵.۴ g/dl باشد.

  • آزمایش Calcium کلسیم که میزان نرمال آن باید حدودا ۹ تا ۱۰.۵ mg/dl باشد.

  • مقدار زمان انعقاد خون یا Bleeding Time که میزان عادی آن حدود ۲ تا ۷ دقیقه است.

  • قند ناشتا یا Fasting Plasma که باید میزان عادی آن حدودا ۷۰ تا ۱۰۵ mg/dl باشد.

  • سطح چربی خون که به وسیله آزمایش HDL و LDL آزموده می ‌شود. در آزمایش‎کبدچرب سطح عادی HDL باید بالا تر از ۴۰ mg/dl باشد و سطح نرمال LDL پایین تر از ۱۳۰ mg/dl خواهد بود.

نحوه خواندن آزمایش مربوط به کبد چرب

اگر قصد انجام آزمایش کبد چرب در خانه را دارید و خودتان می خواهید جواب آزمایشتان را بخوانید بهتر است بدانید راه های مختلفی برای خواندن آزمایش کبد چرب وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • تست ALTحدودا بین ۰–۳۵ U/L.

  • تست ATP میزان عادی آن مساوی با ۳۰–۱۷۰ U/L است. این آنزیم در آزمایش ATP قابل بررسی است.

  • آزمایش ALP: مقدار معمولی آن مساوی ۳۶–۱۵۰ U/L است.

  • تست GGT:مقدار عادی آن برابر ۸–۷۸ U/L است.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت آنی آزما آزمایش کبدچرب را در منزل یا در آزمایشگاه انجام دهید. مشاوران ما به شما کمک می کنند تا بدون هیچ دردسری جواب آزمایش خود را بخوانید و اگر مشکلی برای حضور در آزمایشگاه دارید، در منزل آزمایش دهید.

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه کبد

چکاپ ویژه کلیه

مقالات مرتبط:

در مورد بیماری کبد چرب چه میدانید؟

آزمایش چربی خون چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.