آزمایش چکاپ کامل

چکاپ کامل

‌اصولا، پزشکان برای تشخیص و جلوگیری از بیماری ها، آزمایش هایی را برای بیماران تجویز می نمایند. این آزمایش ها می توانند در تشخیص درست بیماری به پزشکان کمک شایانی نمایند. انجام دادن آزمایش چکاپ کامل به طور منظم و هرساله سبب می شود که از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری شود.

اکثر بیماری ها ممکن است در ظاهر علائم خاصی نداشته باشند و به طور خاموش در بدن ما پیشروی کنند. اما می توانید با انجام آزمایش های چکاپ، این بیماری ها را تشخیص دهید و درمان نماید؛ بنابراین، انجام این نوع آزمایش بسیار مهم و ضروری می باشد.

آزمایش چکاپ شامل چه آزمایش هایی می شود؟

آزمایش چکاپ‌ کامل‌ بدن هر دوازده ماه یک بار باید به صورت منظم صورت بگیرد و نقش موثری در داشتن یک سبک زندگی سالم ایفا می کند. همانطور که می دانید، هر چقدر یک بیماری سریع تر تشخیص داده شود می تواند دوره درمانی کوتاه تر و راحت تری داشته باشد.

باید بدانید که چکاپ کامل در مردان با بانوان بسیار متفاوت می باشد. همانطور که می دانید بدن بانوان از نظر فیزیولوژی و هورمونی با بدن آقایان یکسان نمی باشد؛ در نتیجه، آزمایش چکاپ برای آن ها متفاوت می باشد.

معمولا به دلیل اینکه سیستم ایمنی در آقایان ضعیف تر از بانوان می باشد، بیشتر آزمایش ها در مردان مربوط به بررسی عفونت در بدنشان می باشد. در بانوان نیز اغلب آزمایش ها برای ارزیابی و بررسی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. این آزمایش ها می تواند یک ارزیابی کلی از بدنتان باشد و وضعیت سلامتی بدن و جسم تان را به خوبی بسنجد.

بررسی و آشنایی با انواع آزمایش های چکاپ کامل

همانطور که بیان کردیم، این نوع آزمایش ها دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از اعضای بدن را می توان بطور جداگانه مورد آزمایش و بررسی قرار داد. در ادامه به برخی از آزمایش های چکاپ  اشاره خواهیم کرد.

  • آزمایش چکاپ خون:

اغلب پزشکان برای تشخیص و بررسی بیماری های مختلف، مانند: انواع سرطان، التهاب، کم خونی و خونریزی، این نوع چکاپ‌ را برای بیماران تجویز می کنند. آزمایش چکاپ‌ خون، سلول ها و گلبول های موجود در خون را مورد ارزیابی قرار می دهد.

  • آزمایش چکاپ قند خون:

این آزمایش همانطور که از نامش پیداست، برای بررسی میزان قند خون ناشتا تجویز می گردد. این تست برای جلوگیری از بیماری دیابت بسیار ضروری می باشد. برای انجام این نوع چکاپ‌ باید ناشتا باشید.

  • آزمایش تیروئید:

این آزمایش برای ارزیابی هورمون تیروئید انجام می شود و برای تشخیص اختلال در این نوع هورمون بسیار ضروری و لازم است. اگر در این آزمایش، هورمون  T4 فرد پایین باشد به تیروئید کم کار مبتلا شده است و اگر T4 آن بالا باشد، تیروئید وی پرکار می باشد و برای درمان و کنترل آن باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

آزمایش خون
آزمایش خون
  • آزمایش چربی خون:

این آزمایش برای تشخیص بیماری های قلبی بسیار لازم می باشد. در این نوع تست، میزان کلسترول، چربی بدن، چربی خوب و تری گلیسیرید مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای این نوع آزمایش، فرد باید ناشتا  باشد.

  • آزمایش چکاپ کبد:

کبد یکی از عضو های مهم بدن انسان می باشد و وظیفه آن سم زدایی کردن از بدن می باشد، پس سلامتی آن بسیار برای بدن حائز اهمیت است. در آزمایش چکاپ، آنزیم های کبد را مورد بررسی قرار می دهند. این آزمایش می تواند در تشخیص بیماری های کبد، صفرا، کم خونی، زردی و هپاتیت کمک نماید.

  • آزمایش چکاپ کلیه:

این آزمایش برای بررسی و ارزیابی عملکرد کلیه ها تجویز می شود؛ همچنین از طریق این آزمایش می توان میزان اوره، کراتین و اسید اوریک بدن را سنجید.

  • آزمایش چکاپ تجزیه ادرار:

این آزمایش یکی از مهم ترین تست ها می باشد؛ چرا که در تشخیص بیماری های دیابت، کلیه، مثانه و عفونت کمک شایانی می نماید. در این نوع آزمایش، ادرار را از نظر رنگ و غلظت تجزیه و تحلیل می نمایند.

قیمت آزمایش چکاپ و شرایط آمادگی قبل از آن

اصولا هزینه آزمایش چکاپ‌‌ کامل‌ برای هر یک از آزمایش های ذکر شده متفاوت می باشد. همچنین فرد برای انجام آزمایش چکاپ‌ باید کاملا ناشتا باشد.

انواع مختلف چکاپ
انواع مختلف چکاپ

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم  چکاپ کامل را به طور جامع مورد بررسی قرار دهیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان تیم ما (آنی آزما) در تماس باشید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه هورمونی زنان

چکاپ ویژه هورمونی مردان

مقالات مرتبط:

آزمایش چکاپ کامل کودکان

لیست آزمایش چکاپ کامل برای خانم ها و آقایان

 

یک دیدگاه در آزمایش چکاپ کامل

  1. مسترآزمایش می‌گوید:

    مطلب خیلی عالی بود ممنون بابت زحماتی که میکشید و با دقت این محتوا ها را اماده می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.