با اهداف و کاربرد طب کار آشنا شوید

آزمایش طب کار

با شنیدن نام آزمایشات طب کار این سوال برایتان پیش می آید که آزمایش طب کار چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می کند؟ برای گذراندن مراحل استخدام در یک شرکت به آزمایش طب کار نیاز دارید. به طور کلی برای اینکه با این آزمایش آشنا شوید بهتر است یک تعریف نسبتا جامعی در مورد آن ارائه دهیم. تست طب کار به نوعی آزمایشات پزشکی می گویند که برای استخدام و اخذ شغل به آن نیاز دارید. در برخی شرکت ها این آزمایشات به صورت دوره ای نیاز است. آزمایشات طب کار جزو قوانین کار می باشند و در هنگام مصاحبه باید آن ها را انجام دهید.

هدف کلی از انجام اینگونه آزمایشات بررسی شرایط بدنی متقاضی استخدام می باشد. در این تست شرایط جسمانی و روانی کارکنان و متقاضیان بررسی می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این آزمایش در اختیارتان قرار دهیم.

آزمایش طب کار به چه معناست؟

در آزمایشات طب کار‌ روابط بین سلامت متقاضیان و پرسنل یک شرکت و مجموعه بررسی می شود. در این تست برای بررسی توانایی انجام کار کارکنان و پرسنل آزمایش های مختلفی از آن ها گرفته می شود. تست طب کار برای کنترل، پیشگیری و ارزیابی صدمات ناشی از کار انجام می گیرد. یکی از وظایفی که  کارفرمایان به عهده دارند حفظ سلامت کارکنان و پرسنل مجموعه می باشد.

در برخی موارد صدمات و بیماری های مختلفی حین کار به وجود می آید که ضرر های مختلفی را در پی دارد. به همین دلیل اینگونه آزمایشات برای پیشگیری از این صدمات ضروری هستند. بنابراین متقاضیان استخدام در یک مجموعه یا شرکت باید با تهیه مدارک لازم برای آزمایش طب کار به دنبال انجام این آزمایش بروند. آزمایش طب کار قبل و بعد استخدام و در حین کار انجام می شود. برخی بیماری ها ممکن است در وظایف فرد برای انجام کار اختلال ایجاد کنند.

علت انجام آزمایشات طب کار در بدو استخدام
علت انجام آزمایشات طب کار در بدو استخدام

علت انجام آزمایشات طب کار در بدو استخدام چیست؟

طبق قانون آزمایشات طب کار قبل از استخدام و در مرحله مصاحبه برای شناسایی میزان سلامت بدنی کارکنان و بکارگیری آن ها در جایگاه درست شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. ابن گونه آزمایشات به پزشکان کمک می کنند تا با بررسی نمونه جواب آزمایش طب کار بتوانند تشخیص دهند که آیا صدمات و آسیب های به وجود آمده در کارکنان و پرسنل به محیط کار و شغل بیمار وابسته است یا نه؟

علاوه بر این آزمایش طب کار برای بیماران حائز اهمیت است زیرا با این آزمایش می توانند میزان سلامت بدن خود را تخمین بزنند و در صورت وجود بیماری در اسرع وقت به فکر درمان آن باشند‌. آزمایش طب کار بدو استخدام به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند نیروی کار را متناسب با سلامت روحی و جسمانی در قسمت های مختلف مجموعه به کار ببرند.

معاینات بدو استخدام و آزمایشات طب کار چه مواردی را در بر می گیرند؟

معاینات بدو استخدام شامل معاینه پزشکی نظیر؛ شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تست تنفسی و نوار قلب و… می شود. این معاینات توسط متخصص طب کار انجام شده و کلیه اطلاعات به دست آمده از سلامت جسمانی و روانی فرد در پرونده او ثبت می شود.

معاینات شنوایی سنجی برای بررسی میزان شنوایی فرد انجام می گیرد. همچنین برای بررسی عملکرد ریه و بیماری های ریوی تست تنفسی انجام می شود. اهداف آزمایش طب کار اطمینان از سلامت و آمادگی نیروی کار برای انجام وظایف خود می باشد.

اهداف آزمایشات طب کار
اهداف آزمایشات طب کار

جمع بندی

در این مطلب در مورد آزمایشات طب کار اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. این گونه آزمایشات با اهداف بررسی میزان سلامت افراد متقاضی کار انجام می گیرد. کارکنان و پرسنل قبل از استخدام در دوره مصاحبه باید این آزمایشات را انجام دهند.

معاینات و آزمایشات توسط پزشکان متخصص انجام می شود. این تست به بررسی شرایط جسمانی و روحی کارکنان می پردازد. تست ارزیابی سلامت کارکنان برای کنترل، پیشگیری صدمات ناشی از کار انجام می گیرد. کلیه اطلاعاتی که از سلامت کارکنان به دست می آید در پرونده پزشکی آن ها نوشته می شود. آزمایش طب کار شامل؛ بینایی سنجی، شنوایی سنجی و تست تنفسی و… است.

 

خدمات مرتبط:

آزمایشات ادواری

کارت بهداشت

مقالات مرتبط:

مزیت های انجام آزمایش طب کار برای افراد و سازمانها

آزمایشات طب کار و مزایای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.